Inviterer til sove-ute-aksjon over hele landet

Lørdag 2. september vil skoger, fjell og hager igjen bli fylt med telt, når #nattinaturen åpner Friluftslivets uke 2017.

#NATTINATUREN: Lørdag vil norske hager, skoger og fjell fylles med telt, under den årlige sove-ute-aksjonen #nattinaturen. Foto: Ola Moen / Fjord Images

Første gangen #nattinaturen ble arrangert var i 2015, da hele 90 000 sov ute under den landsdekkende sove-ute-aksjonen. Siden har det blitt tradisjon at #nattinaturen åpner Friluftslivets uke over hele landet.

- Konseptet for #nattinaturen er enkelt; sett opp teltet i hagen, i skogen, på fjellet, eller dra på et arrangement i regi av et lokallag eller forening, oppfordrer generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal - og understreker at sove-ute-aksjonen skjer der man selv vil at den skal skje.

- Dette er en ypperlig anledning for foreldre å ta med barna på teltovernatting for første gang. Og man trenger ikke å overkomplisere - for et barn vil en telttur i hagen fremstå som et like stort eventyr som noe annet, sier Heimdal.

Vokser for hvert år
Friluftslivets uke arrangeres for 24. gang, og vokser for hvert år. I aktivitetskalenderen som viser hva som skjer under uka, er det nå registrert over 600 små og store arrangementer, aktiviteter og turer.

- Det er veldig gledelig at Friluftslivets uke øker i popularitet for hvert år. Uken er ment som en hyllest til det norske friluftslivet og den flotte naturen vår, og det er tydelig at dette er en feiring det norske folk setter stor pris på, sier generelsekretæren i Norsk Friluftsliv.

For alle
Norsk Friluftsliv står som arrangør av #nattinaturen og Friluftslivets uke, på vegne av, og sammen med, sine 16 medlemsorganisasjoner. Over hele landet vil det være arrangement i regi av ulike organisasjoner, friluftsråd, lag, kommuner og privatpersoner.

- Friluftslivets uke er for alle, uansett om man er mest interessert i luftige fjellturer, teltlivet, morsomme aktivitetsdager for barn, eller soppturer. September er en flott tid i norsk natur, som man virkelig burde komme seg ut og nyte, oppfordrer Heimdal.

Fakta om Friluftslivets uke 2017:
Friluftslivets uke åpner med #nattinaturen lørdag 2. september, og avsluttes med Teltjakten søndag 10. september. På friluftslivetsuke.no finner man over 600 arrangementer, aktiviteter og turer som skjer mellom 2.-10. september.

I HELE LANDET: Friluftslivets uke arrangeres over hele landet 2.-10. september, og vokser for hvert år. I år er det registrert over 600 arrangementer, aktiviteter og turer fra nord til sør. Foto: Synne Kvam / Norsk Friluftsliv
STORT EVENTYR: Under #nattinaturen trenger man ikke sette opp teltet lenger bort enn i egen hage. For barn vil det i seg selv fremstå som et stort eventyr, er rådet fra Norsk Friluftsliv. Foto: Synne Kvam / Norsk Friluftsliv