Inviterer til folkefest og skøytedåp på Hankø Marina

Når Norges tøffeste redningsskøyte skal døpes blir det fest for både store og små.

BARSK FARKOST: Den nye skøyteklassen skal stasjoneres over store deler av landet. Den første båten får tilholdssted på Lysaker. FOTO: Glenn Røkeberg

Den nye redningsskøyta blir den første av ti båter i Staff-klassen. Dette er lette, raske vannjetdrevne redningsskøyter bygget i glassfibersandwich. I tillegg til å være hurtiggående har denne klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Den får også topp moderne navigasjonsutstyr med nødvendig tilbehør som VHF, doble kartplottere, radar og varmesøkende kamera. Toppfarten er drøyt 45 knop, noe som gjør at den foreløpig navnløse skøyta kan komme havarister raskt til unnsetning.

Folkefest på Hankø Marina
Skøyta, som er designet og bygget i samarbeid mellom Redningsselskapet og Hydrolift i Fredrikstad, skal døpes på Hankø Marina lørdag 21. Mai. Arrangementet starter klokken 13, mens selve dåpen begynner klokken 15.30.

I tillegg til en stor musikalsk overraskelse fra scenen, blir det tegneshow med Øisteins Blyant fra NRK Super og Elias-kjøring for barna.

For å gjøre dåpen til en folkefest blir det selvsagt pølser, brus, kaffe, Elias-is og popcorn til alle fremmøtte.

–Denne spektakulære skøyta bør alle komme for å se. Vi har laget denne klassen for å tette hull i beredskapen i skjærgård og fjorder. Den blir et godt supplement til våre eksisterende større skøyter, sier president i Redningsselskapet, Nicolai Jarlsby.

Redningsselskapet har planer om å bygge ti slike skøyter. Samtlige skal betjenes av frivillig mannskap i sjøredningskorpsene. Den første skøyta, som døpes lørdag, skal stasjoneres på Lysaker og betjenes av Oslo sjøredningskorps.

President i Redningsselskapet Nicolai Jarlsby, designer Bård Eker og donator Einar Staff blir tilgjengelig for kommentar i for- og etterkant av selve skipsdåpen.

Fakta om Staff-klassen

Lengde: 12,6 meter

Motor: 2x 500 hk FPT

Fremdrift: Vannjet

Materiale: Glassfibersandwich

Toppfart: 45 knop +

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar

Besetning: 3 personer fra frivillige sjøredningskorps

Pris: 10 millioner kroner

RASK: Den foreløpig navnløse redningsskøyta blir blant landets raskeste med en toppfart på drøyt 45 knop. FOTO: Glenn Røkeberg

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon. Våre 50 redningsskøyter dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har våre redningsmenn og -kvinner reddet 350 liv og berget 1000 fartøy fra forlis. I tillegg har Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30 000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet.