Inviter naturen inn med aprilnyhetene fra IKEA

I april kommer IKEA med en hel masse nyheter som er basert på naturlige materialer, varme farger og mønster hentet fra hele verden. Noen av høydepunktene er putetrekk og pledd som er farget med blader, nøtteskall og appelsinskall.

Et nytt nattbord og kommode i massiv, fornybar bjørk og nye madrasser og overmadrasser laget av organiske materialer, samt smartere oppbevaringssystem er også noen av nyhetene nå i april.

Noe for ethvert rom

Aprilnyhetene fokuserer på å ta med naturen inn i alle rom. På soverommet, kjøkkenet, stua og altanen/uteplassen. Stua får besøk av en helt ny modulsofa, nye puffer og et brettbord. Til kjøkkenet kommer det en benkeplate, et blandebatteri og et åpent veggoppbevaringssystem som gjør matlaging enda litt lettere. Og som en hyllest til verdens truede dyrearter, kommer det to nye tekstilkolleksjoner for barna å glede seg over.

Naturens egne fargestoffer

JOFRID er ikke bare pledd og putetrekk laget av naturmaterialene bomull og lin - de er i tillegg farget på en mer naturlig måte. For å ta vare på planeten og redusere miljøpåvirkningen har vi gjenopptatt og videreutviklet den gamle praksisen om å bruke naturens egne fargestoffer til farging.

Ved å bruke jordbruksavfall som planteblader, nøtteskall og appelsinskall, har dette gitt oss ulike natur- og blåfarger som bare kommer til å bli vakrere etter hvert som produktet blir brukt. Dette er en del av et pionerprosjekt for en helt ny måte å farge tekstiler på.

- Jeg hørte om den nye metoden og syntes den var interessant for oss. Tekstilfarger er vanligvis oljebaserte, men fargen vi brukte til JOFRID, er i stedet basert på helt naturlige og fornybare ressurser som ligner på og fungerer på samme måte som kjemiske fargestoffer. Vi har startet i liten skala, men vi har som mål å utvikle dette og andre prosjekter så fort som mulig, forklarer Catherine Larsson, materialekspert hos IKEA.

Les mer i pressekitet og last ned bilder i mediebanken.

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.