Inviter naturen inn med aprilnyhetene fra IKEA

I april kommer IKEA med en hel masse nyheter som er basert på naturlige materialer, varme farger og mønster hentet fra hele verden. Noen av høydepunktene er putetrekk og pledd som er farget med blader, nøtteskall og appelsinskall.

Et nytt nattbord og kommode i massiv, fornybar bjørk og nye madrasser og overmadrasser laget av organiske materialer, samt smartere oppbevaringssystem er også noen av nyhetene nå i april.

Noe for ethvert rom

Aprilnyhetene fokuserer på å ta med naturen inn i alle rom. På soverommet, kjøkkenet, stua og altanen/uteplassen. Stua får besøk av en helt ny modulsofa, nye puffer og et brettbord. Til kjøkkenet kommer det en benkeplate, et blandebatteri og et åpent veggoppbevaringssystem som gjør matlaging enda litt lettere. Og som en hyllest til verdens truede dyrearter, kommer det to nye tekstilkolleksjoner for barna å glede seg over.

Naturens egne fargestoffer

JOFRID er ikke bare pledd og putetrekk laget av naturmaterialene bomull og lin - de er i tillegg farget på en mer naturlig måte. For å ta vare på planeten og redusere miljøpåvirkningen har vi gjenopptatt og videreutviklet den gamle praksisen om å bruke naturens egne fargestoffer til farging.

Ved å bruke jordbruksavfall som planteblader, nøtteskall og appelsinskall, har dette gitt oss ulike natur- og blåfarger som bare kommer til å bli vakrere etter hvert som produktet blir brukt. Dette er en del av et pionerprosjekt for en helt ny måte å farge tekstiler på.

- Jeg hørte om den nye metoden og syntes den var interessant for oss. Tekstilfarger er vanligvis oljebaserte, men fargen vi brukte til JOFRID, er i stedet basert på helt naturlige og fornybare ressurser som ligner på og fungerer på samme måte som kjemiske fargestoffer. Vi har startet i liten skala, men vi har som mål å utvikle dette og andre prosjekter så fort som mulig, forklarer Catherine Larsson, materialekspert hos IKEA.

Les mer i pressekitet og last ned bilder i mediebanken.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.