Stiftelsen Den siste viking

Invitasjon til premiere på Den siste viking

Sceneversjonen av Johan Bojers roman «Den siste viking» spilles på friluftsscenen til Museet Kystens Arv – ved den idylliske Prestelva – med Trondheimsfjorden som bakteppe.

Foto: Bernt Brevik

Fakta:

• Kystspelet Den siste viking spilles i år for sjuende gang.
  • Spelet er basert på Johan Bojers roman ”Den siste viking” (1921).
  • Spilles på friluftsscenen til Museet Kystens arv og på Prestelva som ligger i Rissa kommune i Sør-Trøndelag.
  • Generalprøve onsdag 16. august kl. 22.00.
  • Premiere torsdag 17. august kl. 22.00.
  • Spilles alle dager frem til søndag 27. august med unntak av mandag 21. august.
  • Inititativtaker til spelet er Bernt Brevik.
  • Området for oppsetningen Den siste viking er Museet Kystens arv. Museet har i år fått nytt hovedbygg.
  • Servering av lokal mat fra Fosen på restauranten Flo og Fjæra.
  • På tunet blir det i år også et marked med lokale produkter fra Fosen. Museet er åpent frem til forestilling alle speldager.

Videoer:

Bilder kan lastet ned fra nettsiden http://www.densisteviking.no/presse/

Presseakkreditering http://www.densisteviking.no/presse/

Presseansvarlig og styreleder: Eileen Brandsegg, eileen@bylivsutvikling.no
Mobil: 900 23 545

Med «Den siste viking» skapte Johan Bojer et verdig minnesmerke over de menn som drev Lofotfiske før motoren og snurpenota og fabrikkskipene overtok.

Gjennom historien om han Kristaver Myran og mannskapet hans trer Lofotfisket fram nøyaktig så fullt av blodslit som det må ha vært. En endeløs kamp mot havet, med døden på båtripa. Her er den dramatiske historien om slaget i Trollfjorden, der fiskerne gikk til direkte aksjon mot storkara som ville stenge dem ute fra fiskefeltet.

Her er fortellingen om en redningsdåd som for alltid vil leve som prov på mannsmot og godt sjømannskap. Men også de mildere sidene av fiskerlivets strabaser er med – salmesangen på bedehuset, mølja og drammen i rorbuene, flirene og fanteordene mellom søringer og nordinger. Likedan beskriver han med varme og respekt kvinnfolkenes hverdag der hjemme mens karene er på fisket.

«Den siste viking» er et minnesmerke som er sprell levende den dag i dag!

Gled deg til å se storslått teater på elvebredden i amfiet ved Prestelva, som ligger i Stadsbygd, Rissa kommune ved Trondheimsfjorden. Mens sola går ned over publikum, dukker de store tjærebredde lofotbåtene opp i skumringen og overtar vannspeilet i en vilter kamp om fisk, penger og ære.

Med Nils Gaup som regissør vil vi få se en spektakulær oppsetting i amfiet ved Prestelva, med seilende båter på Lofothavet, og et voldsomt klimaks med kullseglinger og drukningsdød. Gaup er fornøyd med å være tilbake på den eneste scenen i Norge hvor handlingen foregår på vann. Med gamle båter, vann ligger det godt til rette for spektakulære og autentiske scener.

I 2010 ga han oss en fantastisk opplevelse, og vi har derfor store forventninger. Med erfaringen fra sist, ny kompetanse og ny teknologi har han videreutviklet spelet på en fremragende måte.

Du kan også glede deg til å møte Helge Jordal i hovedrollen som Jakob Åsan. I tillegg til Jordal er Kristoffer Sagmo Aalberg, Stig Henrik Hoff og Mari Haugen Smistad de mest kjente skuespillerne utenfor Fosen. Sistnevntes nydelige stemme fikk Gaup til å bestille sanger til stykket av Henning Sommero. Den spesialkomponerte musikken er av Hilmar Örn Hilmarson. Vi gleder oss også til å se Pekka Stokkes nye lyseffekter.

I tillegg til de profesjonelle skuespillerne stiller dyktige skuespillere fra Rissa ungdomslag. Mange av disse har vært med i flere av oppsetningene fra tidligere år.

Samse tak er et must når man skal ro. Samse tak er også formelen på suksess når flere hundre frivillige og et mindre antall profesjonelle skal skape magi i Prestelva. Også i år er det flere titalls amatørskuespillere, og det er imponerende å se hvordan samspillet, samholdet og stå på-viljen utspiller seg.

Spelet Den siste viking 17 – 27. august 2017

I denne iscenesettingen blir vi kjent med fiskerbondens hverdag, blodslitet og en endeløs kamp mot naturkreftene. I amfiet ved Prestelva vil du få oppleve spenning, dramatikk og humor framført på dialekt.

Sceneversjon av Johan Bojers roman «Den siste viking». Det dramatiske kystspelet fremføres i år for sjuende gang.

Selv omboken dateres hundre år tilbake i tid er det mellommenneskelige som formidles er viktigere enn noen gang. Samholdet og evnen til å være rause mot hverandre bør være et forbilde for oss som lever i materiell velstand.

Johan Bojers berømte roman Den siste viking beskriver samholdet både mellom de som reiste på Lofotfiske og de som var igjen hjemme. Manifestasjonen av dette er når Jakob Åsan snur båten og risikerer sitt eget liv for å berge Kristaver Myran og hans mannskap.

Stiftelsen Den siste viking ble i år etablert av Bernt Brevik i 2017 med utgangspunkt i foreningen HAV. Bernt Brevik var initiativtaker og har bygd opp spelet siden starten.

Kort om hovedrolleinnehavere og rollene:

Helge Jordal i rollen som ”Jakob Pinade med Litjfoten”. Helge Jordal er født i Bergen. Ble utdannet ved Statens Teaterhøgskole i 1972. Han har bred erfaring fra teaterfaget, og har jobbet ved mange av de store scenene i Norge, blant annet Nationaltheateret, Den Nationale Scene, Hålogaland Teater og Trøndelag Teater. Vi kjenner han også fra markante roller fra filmlerret, TV skjermen og revyscenen. Helge Jordal har i en årekke vært en sentral utøver på store suksess prosjekter over hele Norge. Han er en bauta i norsk skuespillerhistorie og en entertainer og formidler hele Norge elsker.
”Jakob Aasan” lever ikke et typisk A4-liv. Han er annerledes på mange måter. En levemann. Han er også en som står opp for sine. Der andre valgte tryggheten, flokken og leia- der snudde han båten. Hans valg, hans vilje og hans mot har mye å fortelle oss i dag.

Stig Henrik Hoff i rollen som ”Elezeus”. "Hoffern" er oppvokst i Berlevåg og på Fiskum, og de siste 30 årene har han jobbet med det meste innenfor film og teater. Han har også vært programleder i jaktprogrammet «Helt Vilt» og er regissør for produksjonsselskapet «Sølvsuper».
Elezeus” er en dyktig fisker, men sliter med temperament og sjalusi i forhold til kona Berit.

Mari Haugen Smistad i rollen som ”Marja” Mari er ansatt ved Trøndelag teater, er trønder og har sin utdannelse fra Bårdar-akademiet, Teaterhögskolan i Göteborgs universitet og William Esper studio acting i New York. Hun er også en meget god sanger.
”Marja” er oppvokst oppi dalen, har angst for sjøen og vantrives nede i bygda. Men kjærligheten til Krestaver er sterk. Vil helst at barna skal få seg en annen utdannelse slik at de slipper å sette livet på spill på lofotfiske. En av de tøffeste kvinnene i bygda, ansvarsfull, holder hjulene i gang hjemme og tar seg av de andre kvinnene i bygda når karene er på Lofoten.

Kristoffer Sagmo Aalberg som ”Krestaver”. Kristoffer kommer fra Harran i Nord-Trøndelag. Han er frilans skuespiller og har vært engasjert ved en rekke teatre i Norge. Mange kjenner ham godt fra Barne-TV, Kristoffers supersommer, Newton eller som stemmen til Titan i Megahjerne. Ved Den nasjonale scene i Bergen gjorde han stor suksess i forestillingen Robin Hoods hjerte og var et hett navn da stykket skulle settes opp på Broadway.
”Krestaver”: Vågal, uredd og høvedsmann på Kobben. Er en respektert mann i bygda, folk kausjonerer for båt, garn og bruk. Men han trosser Marjas ønsker om at eldstesønnen Lars burde være hjemme. På havet er de frie menn.

Amatørskuespillere og frivillige

Foto: Bernt Brevik

Om Stiftelsen Den siste viking

Stiftelsen Den siste viking

Følg saker fra Stiftelsen Den siste viking

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Den siste viking på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Stiftelsen Den siste viking