Invitasjon til kontoråpning og pressekonferanse hos stiftelsen Født Fri

Fredag 1 juni vil Kulturminister Trine Skei Grande og stortingsrepresentant Abid Raja åpne dørene til stiftelsen Født Fris nye kontorlokaler. Daglig leder Shabana Rehman Gaarder inviterer til historisk åpningsmarkering.

Shabana Rehman Gaarder ved Født Fris lokaler i Oslo Media House. Foto: Gorm K. Gaare

For første gang har det blitt bevilget 5 millioner kroner fra statsbudsjettet med det mål for øyet å opprette en organisasjon dedikert til å motvirke skam- og æreskulturen. Det er også en ekstraordinœr demonstrasjon av det norske demokratiets styrke at en regjering bevilger midler øremerket for å arbeide mot undertrykkelse, og for likhet, frihet og menneskerettigheter i eget land. Fredag vil Født Fri presentere hvordan dette viktige samfunnsoppdraget vil bli forvaltet.

- Tiden var overmoden for en samlende organisasjon mot æres- og skamkulturen. Født Fri er en ny stiftelse, men det er en gammel kamp. Endelig kan vi samle aktivismen og jobbe enda mer målrettet for å fremme respekt for individets frihet i alle miljøer, sier daglig leder Shabana Rehman Gaarder.

Etter seremoniell snorklipping i stiftelsens lokaler i fjerde etasje, Skippergata 26, klokken 14:00 avholdes det en kort pressekonferanse før vi inviterer til åpningsmarkering med arrangement i Skippergata 22. Det offisielle programmet for åpningsmarkeringen starter kl 15:00.

Under åpningsmarkeringen vil Hadia Tajik, nestleder i Arbeiderpartiet, Loveleen Brenna, forfatter og daglig leder i Seema AS, samt flere sterke appellanter fra inn- og utland tale. Se egen pressemelding om åpningsmarkeringen.

I forkant av arrangementet vil daglig leder Shabana Rehman Gaarder være tilgjengelig for intervjuer.

Mediehenvendelser rettes til shabana@fodtfri.no, mobil 403 81 639, eller til bjorn@fodtfri.no, mobil 909 51 161.