Interne forbedringer i TINE ga solid resultatvekst
Driftsinntektene var på 5.369 millioner kroner i kvartalet, mot 5.013 millioner kroner i samme periode i 2014.
TINE Gruppas gode resultat for første kvartal 2015, skyldes i hovedsak et godt salg innenfor Meieri Norge, positive effekter fra forbedringsprosjektet Styrk og positive effekter fra valuta. Det gode salget var imidlertid påvirket i stor grad av at innsalget av dagligvarer til påskeuken i første kvartal i år mot andre kvartal i 2014.
– Det er gledelig å se at forbedringsarbeidet i TINE gir tydelige effekter også i det økonomiske resultatet. Godt salg i TINE og datterselskap bidrar også positivt. Som samvirke med over 30 meierier og en stor logistikkoperasjon, er vi avhengige av driftsmarginer som gir rom for å investere i innovasjon og effektivisering. Dette er helt nødvendig for å kunne levere merkevarer til kvalitetsbevisste forbrukere og være et lønnsomt selskap for våre 12000 eiere i framtiden, sier konsernsjef Hanne Refsholt.
Etter at Styrk ble lansert høsten 2013 er til sammen 16 av 17 definerte delprosjekter startet. Det er så langt gjennomført tiltak som skal gi en helårseffekt på 500 millioner kroner. Dette er i tråd med tidsplanen og målene som er utarbeidet for prosjektet. De realiserte effektene har bidratt med 89 millioner kroner av resultatforbedringen på 107 millioner kroner fra første kvartal 2014 til 2015.
Innen søtmelkssegmentet fortsatte tilbakegangen første kvartal, og TINE gikk tilbake mer enn totalsegmentet. Målt i volum hadde TINE lavere salg av søtmelk sammenlignet med samme periode i fjor, mens både salg av syrnet melk og smaksatt søtmelk hadde positiv vekst første kvartal. Juicekategorien hadde god vekst første kvartal, og meget positiv vekst for Sunniva bidro til utvikling på nivå med totalveksten i kategorien.
Verdiveksten på ost var avtakende første kvartal sammenlignet med fjoråret, men fremdeles positiv. Faste hvitoster sto for kategoriveksten og det var TINE som drev veksten i segmentet. Spesielt Norvegia og Revet Ost bidro til godt salg fra TINE første kvartal. I første kvartal var det tilbakegang for brunost, både totalt i segmentet og for TINE. Salget fra TINE endte under både i volum og verdi første kvartal mot samme periode i fjor.
Svekkelsen av norske kroner mot amerikanske dollar bidro til styrket lønnsomhet i eksport av Jarlsberg® og forklarer det meste av 21 millioner kroner i positive valutaeffekter i driftsresultatet. Regnskapet ble belastet med netto 31 millioner kroner i engangseffekter for kvartalet. Dette besto av avsetninger knyttet til pågående omstillingsarbeid. I første kvartal 2014 ble det inntektsført 22 millioner kroner i positive engangseffekter knyttet til salg av avviklede anlegg.
Kontakter
TINE Pressevakt: e-post presse@tine.no, tlf. 482 30 994
Lenker
Om TINE SA
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.