Internasjonalt team i Asker

Asker Glassmesterforretning AS startet som tradisjonell glassmester i Asker. I dag er bedriften blitt en multikulturell produsent og glassleverandør med medarbeider fra fire land. – Vi har gått i en litt annen retning enn bare det å være glassmester, sier Dag Bratlie.

Ole Marius Andersen, Dan Varholm, Dag Bratlie, Massimiliano De Benidites, Andrzei Cepuk, Nizar Issa og Anders Bralie (ikke tilstede) utgjør den internasjonale staben i Asker Glassmesterforretning.

Historien om Asker Glassmesterforretning startet kanskje den gang Thor Bratlie var med å lage tvilling-glass på Sandvikens Blikkvarefabrikk i 1961. Thor ble på blikkvarefabrikken frem til 1964 og startet opp Asker Glassmesterforretning i 1964. I 1977 kjøpte Thor eiendommen i Bleikerveien i Asker, hvor forretningen fortsatt holder til.

Som far så sønn. Dag Bratli begynte i læra hos faren i 1977.

– Jeg gikk Lærlingelinjen i glassfaget på Elvebakken videregående i 1977. Samme sted som far fikk sin opplæring. Vi har faktisk hatt samme lærer. På Elvebakken traff jeg mange av dem som er bransjekollegaer og glassmestre i dag, forteller Bratlie.

Asker Glassmesterforretning er, bakgrunn til tross, ikke helt som andre glassmesterbedrifter.

I kjelleren har Bratli to vertikale slipemaskiner, en fasettsliper og en kantsliper. Begge av merket Bouvone, altså selve Rolls Royce – utgaven. I tillegg har han en femakslet Intermac.

To mann går på heltid i den lille glassfabrikken til Bratlie.

– Vi er en mellomting mellom glassmester og produksjonsbedrift. Vi bearbeider glass og er best på dette. Våre maskiner gjør oss i stand til å levere til egne prosjekter, men samtidig utfører vi mange oppdrag for glassmestere i Oslo og omegn.

– Vi regner oss på ingen måte som konkurrent til de større fabrikkene. Vi er mer et supplement og vi leverer til mindre kunder. Samtidig ønsker vi at handel mellom bransjeaktørene skal øke. Faktisk vil jeg påstå at vi kjøper mer bearbeidet glass av for eksempel Modum Glassindustri etter at vi investerte i eget utstyr, enn hva vi gjorde tidligere.

Asker Glassmesterforretning gjennomfører alle investeringer ved å belaste driften.

– Helt siden jeg overtok bedriften i har vi vært flinke til å invester. I 1990 kjøpte vi vår første slipemaskin fra Finn Hansen AS, sier Dag Bratlie.

Per Mordt AS er maskin- og utstyrsleverandøren til Asker Glassmesterforretning. Selskapet er Dorma-partner og selger rekkverk levert av Q-railing i Drammen.

– Det er lett å handle på nett og velge generelt enkle og rimelige løsninger. Men vi velger å ha leverandørene i ryggen. Da får vi mer kontroll og forutsigbarhet. Dette kommer også kundene til gode, sier Bratlie.

Glassmester

Dag Bratlie er bokstavelig talt mester i glassfaget, altså glassmester. Han har konstruktive innspill i debatten om innholdet i fag-og mesterutdanningen.

– Vi er en mesterbedrift, men for å være helt ærlig lurer jeg noen ganger på hvilken verdi dette har faglig sett. Som bedriftsleder møter vi stadig nye myndighetskrav. Etter at mesterbrev utstedes er det ingen krav om videre kompetanseutvikling. Derfor synes jeg at det burde vært påbyggingsmoduler og oppdatering av det faglige innholdet for mesterbrevet, sier Bratlie.

Glassmesterbedriften har mange kunder. En av de viktigst er Colorline.

– Vi gjør all utskiftning av glass på Kielfergen «Color Magic». Det har betydning for oss selvsagt. Innkjøp av Intermac´n kom som følge av oppdraget om å levere et 20 millimeter laminert glass med C-kant. Vi monterer buet glass, brann- og sikkerhetsglass til rederiets båt når den ligger til kai ved verftet, sier Bratli.

Asker Glassmesterforretning leverer også mindre dør- og fasadefelt. Fortrinnsvis med bruk av Wiconas profilsystem.

Sentralt plassert

Fire nasjoner, inkludert Norge, er representert i staben til Bratlie. Dag og Anders Bratlie, Dan Varholm, Ole Marius Andersen, italieneren Massimiliano De Benidites, polske Andrzei Cepuk og Nizar Issa fra Sudan jobber til daglig i Bleikerveien i Asker. To bemanner butikken på omgang, en av dem er Dag. To jobber på fabrikken i kjelleren. De øvrige tre er normalt «ute» på oppdrag.

– Vi rullere litt for forandringens skyld, spesielt når det er store oppdrag. Men vi forsøker å utnytte at vår forretning ligger svært sentralt plassert. Vi har kunder innom butikken hver dag. Vi følger opp disse på en god måte. Isolert sett gir ikke dette stor omsetning, men i det lange løp bygger det merkevaren vår. Husk at vi har potensial for å nå to millioner mennesker fra vår lokasjon, sier Bratlie

Bratlie opplyser at de håndterer omtrent 20 mulige ordre daglige. ¾ av disse ender opp som oppdrag.

– Vi kunne nok ganske lett øket omsetningen. Men jeg velger å være forsiktig med å vokse for mye. Jeg husker de dårlige tidene. Det er ikke så lang vei mellom himmel og h..

Som far så sønn

Anders Bratlie skal videreføre bedriften den dagen Dag (57) velger å tre tilbake.

– I beste fall har jeg ti år igjen. Jeg trives godt, men uten Anders hadde jeg kanskje lagt ned hele forretningen. Jeg jobber seks dagers uker annenhver uke, og noen ganger tenker jeg at det kunne vært greit å gi seg. Likevel blir jeg for å forsøke å bidra til en god og fornuftig virksomhetsoverdragelse.

Sjefen passer på å være mest mulig inne på kontor eller i butikken.

– Det kan bli mye detaljstyring og man blir fort for mye sjef om man som leder jobber mye ute. Derfor ønsker jeg at gutta må ta ansvar. Bli selvgående og bidra at hjulene går rundt som de skal.

Firma: Asker Glassmesterforretning

Etablert: 1964

Adresse: Bleikerveien 10, 1837 Asker

Bransje: Bearbeider glass, glassmestervirksomhet og leverer mindre fasadeoppdrag.

Styreformann: Dag Bratlie

Daglig leder: Dag Bratlie

Antall ansatte: 7

Fagbrev: 4 fagbrev

Antall lærlinger: En 3.5 kandidat

Kjøper glass i fra: CG glass, Modum Glass.

Fasadeprofiler: Wicona

Driftsinntekter 2014: 9 879 000

Resultat før skatt 2014: - 20 000

Driftsinntekter 2015: 9 544 000

Resultat før skatt 2015: - 120 000

Dag Bratlie har videreutviklet Asker Glassmesterforretning AS etter faren Thor. Nå er selskapet like mye en glassprodusent og –bearbeider.
Colorline er en stor kunde. Anders Bratlie er «hands on» på når oppdragene kommer.
Dan Varholm monterer glass på Color Magic. (Foto: Privat)
Massimiliano De Benidites operere Intermacén til Asker Glassmesterforretning AS.
Asker Glassmesterforretning kan levere spesialdesignede møbler ved bruk at egne maskiner.
Et eksempel på bruk av Vanceva folie.