Internasjonalt samarbeid former Fredskorpsets stand under årets Arendalsuke

Fredskorpset deltar for første gang på Arendalsuka med stand designet i Uganda, bygd i Oslo og satt sammen av lokal kompetanse i Arendal. En rekke ulike fredskorpsprosjekter blir presentert av deltakere og partnere fra inn- og utland under arrangementet. I tillegg vil Fredskorpset gjennomføre appeller, debatt og konserter.
Produksjon av stand på fellesverkstedet

Design without Borders
Fredskorpsets stand er laget av «Design without borders – design uten grenser» som er et mangeårig utvekslingssamarbeid mellom Guatemala, Uganda og Norge, der mer enn 20 fredskorpsere har kommet til Norge for å dele sin kompetanse, mens norske designere har reist ut for å samarbeide med lokale partnere. Fredskorpsets stand er designet i Uganda, bygget på Fellesverkstedet i Norge, og satt opp med lokal kompetanse i Arendal. Vi mener dette er et godt eksempel på hva Fredskorpset får til i sine utvekslinger.

Felles for alt som har kommet ut av «Design uten grenser» - bl.a. mineryddingsutstyr, fødesimulatorer, slumtoaletter, rullestoler og mye annet – er at de ikke hadde blitt til uten at kompetansen fra nord og sør hadde blitt bragt sammen gjennom partnerskap. http://designwithoutborders.com/

Fredskorpsets stand er et godt eksempel, der enkle, smarte løsninger utviklet i Uganda forenkler prosessen og forbedrer produktet vi har på Arendalsuka.

Prisbelønt solcelle-prosjekt forsyner standen med strøm
Video-podene på standen er forsynt av strøm fra et solcellepanel utviklet av solenergibedriften Kumudzi Kuwale. Denne entreprenørbedriften fra Malawi er et direkte resultat av et samarbeid mellom Nkhotakota Youth Organisation og Flora videregående skole i Florø, der utveksling av lærere innen yrkesfag og entrepenørskap har vært sentralt. Kumudzi Kuwale er heleid av Nkhotakota Youth Organisation, og har på et år gitt strøm via solcellepanel til 1500 husstander i Nkhotakota-distriktet, nok til å lade mobiltelefoner og gi lys nattestid.

Rettferdig og god kaffe gjennom utveksling
Fredskorpset serverer kaffe til alle som besøker vår stand under Arendalsuken. Kaffen er et fair trade-produkt fra Kahawa i Tanzania. De samarbeider med Friends Fair Trade i Oslo, Norge. Mens fredskorpsere fra Tanzania stiller med kunnskap om råvarer, produksjonsforhold og rammen rundt fair trade, bidrar fredskorpsere fra Norge med ferdigheter innen merkevare, salg og kundeforhold i Norge.

80% av partnerorganisasjonene rapporterer at organisasjonen har fått en bedre forståelse av andre kulturer, og hele 90% av alle fredskorpsere mener selv de har utviklet bedre ferdigheter innen lederskap, kommunikasjon og styrket sin tilpasningsevne gjennom våre utvekslinger.

Besøk vår stand under årets Arendalsuke for å bli bedre kjent med oss, våre prosjekter og våre partnere!

Pressekontakt/Kommunikasjonsrådgiver

Produksjon av stand på fellesverkstedet
Design i Uganda
Design i Uganda. Tidlig pod
Tidlig versjoner
Pod i produksjon
Produksjon på fellesverkstedet
Kumudzi Kuwale
Friends Fair Trade Kaffe. Fredskorpser Gideon Samwel er ekspert på kaffe. Nå deler han kunnskapen han lærte av sin bestefar som 8-åring mens han er på utveksling til Norge.
The staff of Kumudzi Kuwale is pleased to have been selected for the SEED Africa Award. Together with Trygve Mongstad from Flora VGS.
Construction site for Kumudzi Kuwales second charging station and Malawis first solar maize mill

Fakta om Fredskorpset: Fredskorpset støtter utveksling av mennesker i gjensidige partnerskap med organisasjoner og virksomheter som ønsker å styrke hverandre. Organisasjonene benytter utvekslingen til kompetanseoverføring og til å løse sine utfordringer, mens fredskorpserne opplever at de får nye ferdigheter og perspektiver gjennom å arbeide i et annet land. Fredskorpset er en del av norsk, statlig utviklingspolitikk Les mer om Fredskorpset her: http://www.fredskorpset.no