Attende

Internasjonalt anerkjent gatekunstner skal male Stavanger-vegg for attføringsbedrift

I forbindelse med NuArt festivalen 2017 går inkluderingsbedriften Attende AS og Kannik ungdomsskole sammen om et kunstverk på 10x20 m på skolens vegg. Dette er først gang SMUG besøker Norge og verket skal bidra til mer oppmerksomhet om dem Attende er til for – de som faller utenfor det ordinære arbeidslivet. Torsdag 05.10.2017 er det klart for Attende-arbeidstakernes første møte med NuArt. Det skjer i forbindelse med prosjektets kick off i utstilllingstunellene på Tou Scene, fra kl 1700-1900.

Image courtesy the artist

Prosjektet har fått den internasjonale arbeidstittelen Social inclusion throug streetart.  Den internasjonalt anerkjente kunstneren Sam Bates alias SMUG er plukket ut som kunstner. Han er kjent for sine fotorealistiske maleri. Den 09.10 besøker han bedriften og møter arbeidstakerne i Attende som dette prosjektet handler om. Gjennom dette prosjektet ønsker Attende å bidra til å bygge ned fordommer og fokusere på inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne. Mellom 2000 og 5000 mennesker i Norge står i kø for å få en tilrettelagt arbeidsplass lik de som tilbys av bedrifter som Attende.

Vi håper at kunstverket vil stå som et monument for inkludering i samfunnet. Det avdukes 18.10.2017.

Hvorfor Kannik og Attende?
Attende anser skoler som ideelle samarbeidspartnere da man her kan påvirke holdningene som elevene skal ha med seg inn i sitt voksne liv. «Vi har mange av de samme utfordringene som er i et skolemiljø hvor også alle må inkluderes, og i forhold til skolens fokus på medborgerskap er vi svært fornøyd med at verket males på en av skolebyggets vegger» sier Rektor Finn Lea. «Skolen kommer svært godt ut i undersøkelser om mobbing – og vi ønsker også å ha det slik i fremtiden» sier han videre. Det trykkes opp t-shirts i forbindelse med prosjektet. Attende AS og Kannik diskuterer nå et utvidet samarbeid knyttet til skolens fokus på medborgerskap og diskuterer nå konkrete aktiviteter som f.eks. foredrag og skoleoppgaver som strekker seg ut over festivalperioden i NuArt.

«Interessen rundt prosjektet er brennende», sier Leif Kristian Thorvik, Markedssjef i Attende. Av de vi har vært i kontakt med så er vi blitt møtt med et enormt engasjement og et ønske om å bidra. Både Moxey og Lyse-konsernet har engasjert seg og sørger for film og t-shirts. Hele prosessen vil bli dokumentert av filmselskapet Moxey som er mest kjent for å stå bak reklamefilmene for https://avogtil.no/tema/fritidsbater/

Kontaktpersoner:

Marianne Wiig Adm. dir Attende
marianne.wiig@attende.no

Leif Kristian Thorvik Salgs og markedssjef Attende
leif.kristian.thorvik@attende.no

Finn Lea Rektor Kannik Skole
finn.lea@stavanger.kommune.no

James Finucane Daglig leder NuArt
james@nuartfestival.no

Om Attende
Attende AS er et ideelt AS som har Stavanger Kommune, Sandnes Kommune og Rogaland Fylkeskommune som hovedaksjonærer. Bedriften har ca. 330 tiltaksplasser for mennesker som står utenfor ordinært arbeidsliv. Mange av disse jobber i Attende sin store og varierte industriproduksjon. «Vi går nå nye veier for å bygge ned fordommer knyttet til våre arbeidstakere. Det er en misforståelse at disse ikke kan bidra i verdiskapningen i samfunnet» sier Marianne Wiig, adm.dir. i Attende AS. Gjennom NuArt ønsker Wiig å skape mer oppmerksomhet rundt de usynlige og være en stemme for de stemmeløse. «Disse arbeidstakerne har ingen «rike onkler» vi er avhengige av at samfunnet tar aktive valg for å inkludere – og vi vil bidra med informasjon som minner om at denne gruppen også kan velges som aktører i arbeidslivet, vi må være flere som husker på dem» sier Wiig.

Om NuArt
Nuart er en årlig gatekunst festival i Stavanger etablert i 2001. Det internasjonale gatekunstmiljøet anerkjenner Nuart som den verdensledende festivalen av gatekunst. Også i media har festivalen høstet tung oppmerksomhet langt utover landegrensene. Non-profit organisasjonen er drevet av en liten gruppe idealistiske frivillige og kunstfagfolk. Deres mål er å presse grenser for offentlig kunst og arkitektur gjennom samarbeid med verdensledende kunstnere.

I forbindelse med samarbeidet sier Martyn Reed (grunnlegger av NuArt); «We’re honored to be working with Attende and to help in providing a platform to make visible those issues and people that, for one reason or another, often become marginalized from day to day life in the city. We all live a poorer life unless we truly celebrate and learn from the rich multiplicity of voices, cultures and communities that make up our society. Embracing diversity, increasing access to the arts and stepping out from our safe zones is key to building a fairer, more empathic, resilient and smarter city. Attende and Nuart recognise that Art has work to do beyond the borders of the institution and hope this project acts as inspiration towards a positive change in how we perceive and engaged with the marginalized”.

Image courtesy the artist

Om Attende

Attende
4064 Stavanger

51 70 71 00http://www.attende.no

Attende er en moderne industribedrift som løser oppgaver og skaper verdier for kunder i både privat og offentlig sektor. Likevel er ikke Attende helt som andre bedrifter. Staben vår består for det meste av mennesker som av en eller annen grunn ikke får, eller har vanskeligheter med å få, innpass i ordinært arbeidsliv.

Følg saker fra Attende

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Attende på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.