Internasjonal pris til bossnettet i Bergen

Kansas City: I konkurranse med 27 andre land stakk bossnettet i Bergen av med seieren for årets internasjonale infrastrukturprosjekt.

Ann-May Berg, nestleder i hovedstyret, NKF, Terje Strøm, daglig leder BIR Nett, Andreas Birkeland, assisterende direktør, NKF

Mandag kveld mottok daglig leder i BIR Nett, Terje Strøm, prisen for årets internasjonale infrastrukturprosjekt. Kåringen skjedde under verdenskonferansen for kommunalteknikk, IFME, i Kansas City.

- Innen tradisjonell avfallstømming det vært lite fornying og innovasjon. Vi er glade for at prosjektet får anerkjennelse og forhåpentligvis kan være til inspirasjon for andre, smiler en fornøyd Strøm.

I 2008 ga byrådet i Bergen en historisk bestilling til BIR: "Revolusjoner avfallsløsningen og legg om fra spann til rør". Den 26. oktober 2015 var starten på en revolusjon i Norge. De første kundene kunne kaste avfallet sitt i Bergens nye ‘’bosnett’’.

- Vi er takknemlige for at Bergen har modige politikere som turte å satse på det grønne skiftet før begrepet i det hele tatt var etablert, sier Strøm. - Prisen er en viktig anerkjennelse av det strategiske valget Bergen har tatt ved å satse tungt på innovative avfallsløsninger som del av den samfunnskritiske infrastrukturen. Prisen til bossnettet viser at Bergen og BIR er verdensledende innenfor dette området, og bygger opp under Bergen kommune sin ambisjon om å være Norges grønneste storby.

Bossnettet er et lukket rørsystem som frakter restavfall, plast, papp og papir gjennom et rørnett som snart dekker hele Bergen sentrum. Når systemet står ferdig i 2022 vil 15.000 husstander og bedrifter sende avfallet sitt i rør til terminaler i utkanten av Bergen sentrum.

Å bygge moderne infrastruktur i grunn i en middelalderby er ikke bare enkelt.
- Koordineringsarbeidet når man skal bygge et undergrunnssystem under brostein og i kronglete gater og smug var naturlig nok utfordrende. Det har vært helt nødvendig å ha et tett og godt samarbeid med kommunen og alle andre som eier kabler og rør, sier Strøm.

Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) er medlem i IFME og meldte på Bossnettet i Bergen til konkurransen. Assisterende direktør i NKF, Andreas Birkeland, gleder seg på vegne av BIR Nett, Bergen kommune og norske ingeniører. – Vi er stolte av å kunne vise frem innovative norske løsninger til resten av verden.

BIR Nett AS: Terje Strøm, daglig leder, m: 957 26 290, terje.strom@bir.no

Norsk Kommunalteknisk Forening: Andreas Birkeland, ass. direktør, m: 997 79 773, andreas.birkeland@kommunalteknikk.no

Terje Strøm, daglig leder BIR Nett med pris for årets internasjonale infrastrukturprosjekt
Bossnedkast Klosteret Bergen
Bossnettet i Bergen

Conrad Mohrs veg 15

815 33 030 / 55 27 77 00http://www.bir.no

BIR AS er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til nesten 350 000 innbyggere i BIRs ni eierkommuner. Selskapet tilbyr også avfallsløsninger for næringslivet.

Følg saker fra BIR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BIR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra BIR