Internasjonal kraftsamling i Kristiansand

Eksperter fra tyske, spanske, britiske, nordamerikanske og norske selskaper og miljøer samles i to dager i Kristiansand, på den fjerde Agder Energi-konferansen.
Illustrasjonsbilde

Konferansen, som begynner onsdag denne uken, er fulltegnet.

- På årets konferanse har vi valgt å fokusere på hva som skjer med energimarkedet i Europa, og hvordan Norge som vannkraftnasjon kan posisjonere seg i et marked som preges av store endringer, sier konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi.

Nysted er svært fornøyd med talerlisten, som åpner med Maria Moræus Hansen, toppsjef i tyske DEA, som vil orientere om de store endringene som skjer med europeiske energiselskap under overskriften digitalisering, desentralisering og dekarbonisering. Hun følges opp av Santxo Laspalas, direktør for en av verdens mest avanserte driftssentraler for fornybar energi. Den ligger i Nord-Spania og styrer i sanntid 400 anlegg innen vindkraft, solenergi, vannkraft og biomasse, i 20 land på fem kontinenter.

Av andre internasjonale foredragsholdere er Zac Richardson fra Statnetts britiske tvilling, National Grid, som fokuserer på konsekvensene etter Brexit, Scott Kessler fra LO3 i USA, ekspert på blockchain, Malcolm Keay fra Oxford University som vil foredra om EU-politikk på energiområdet og Albert Schweer fra tyske Mitnetz, som vil drøfte utfordringer i det tyske elektrisitetsnettet.

- Dessuten har vi også noen norske tungvektere, som olje og energiminister Terje Søviknes, konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i Statkraft, Marianne W. Jenssen fra Nord Pool og Eivind Reiten, som trolig er den som kan mest om energisektorens utvikling. Og så må vi ikke glemme vår egen Harald vom Heyden, som vil fortelle oss om nye forretningsmuligheter, sier en entusiastisk Nysted.

Konferansen arrangeres på Scandic Bystranda i Kristiansand 30. og 31. mai. 2018.

Illustrasjonsbilde
Programmet