Internasjonal interesse for inkluderende design i Norge

10.5.2016 13:43 | Design og arkitektur Norge

Torsdag møtes deltakere fra hele verden for å lære hvordan det å sette brukeren i sentrum kan skape innovative produkter og løsninger. – Ingen har råd til å la være å ta i bruk inkluderende design, sier programansvarlig Onny Eikhaug.

Konferansen Innovation for all arrangeres på DOGA i Oslo, og tiltrekker seg foredragsholdere og deltakere fra store deler av verden. Gjennom to dager skal deltakerne bli inspirert og lære å skape brukervennlige produkter og tjenester ved å sette brukeren i sentrum i utviklingsprosessen.

– I år er det femte gang vi arrangerer Innovation for all, forteller Eikhaug.

Konferansen samler deltakere fra ulike bransjer i privat og offentlig sektor som har et felles ønske om å utvikle produkter, tjenester og omgivelser som er både nyskapende, inkluderende og effektive.

– I år er tematikken hverdagsteknologi, aktiv aldring og innovasjon i både offentlig og privat sektor. Målet er å gi deltakere en bedre forståelse av hvordan inkluderende design kan skape konkurransefortrinn og lønnsomhet i alle virksomheter, sier Eikhaug.

Ingen har råd til å la være

Foredragsholdere fra Japan, Storbritannia, Finland, Norge og USA, viser at det finnes en bred internasjonal interesse og praksis innenfor feltet. Alle har ulike eksempler og suksesshistorier om hvordan en brukerfokusert og inkluderende designtilnærming bidrar til mer nyskapende og relevante produkter og løsninger.

Likevel opplever Eikhaug at mange norske bedrifter ikke forstår viktigheten av å bruke inkluderende design.

– Det er viktig å komme over planleggingsstadiet og gode intensjoner og sette i gang arbeidet, sier Eikhaug. – Ingen virksomheter har råd til ikke å ha kunnskap om inkluderende design.

Hun tror på en praktisk tilnærming til design tuftet på brukerforståelse, som et lavteknologisk alternativ til andre mer teknologi- og kapitalintensive innovasjonsverktøy.

– Derfor er Innovation for all viktig. Deltakerne får ikke bare inspirasjon og det kjente ‘’faglige påfyllet,’’ men reell og praktisk kunnskap de kan ta i bruk med det samme.

Design og arkitektur Norge er et kompetanse- og formidlingssenter for design, arkitektur og byutvikling. Senteret formidler egen og andres kunnskap og bygger på den måten kompetanse om design og arkitektur i næringsliv og offentlig sektor. DOGA skal bidra til å gjøre norsk næringsliv mer konkurransedyktig, fornye offentlig sektor og skape et mer bærekraftig samfunn.