Internasjonal barnekunst på Oslo Lufthavn.

26.8.2016 08:55 | Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Reisende ved Oslo Lufthavn kan nå oppleve fargerik barnekunst fra Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo. Bakgrunnen for utstillingene er en samarbeidsavtale mellom Avinor Oslo Lufthavn og Det Internasjonale Barnekunstmuseet.

Avinor Oslo Lufthavn, utdrag vegg inngang pir syd

Utstillingene inneholder over 100 kunstverk fra hele verden med tema som omhandler reiser, opplevelser og destinasjoner. Kunstverkene består av en serie reproduksjoner i storformat som kan sees i terminalen ved avreise/ankomst Non-Schengen-område og i passasjen ut mot pir syd.

Barnekunstmuseets samfunnsmandat og ansvar er å gi barn og unge en stemme og en inkluderende plass i det offentlige rom.

- Avinor Oslo Lufthavn er en meget sentral og viktig arena der millioner av mennesker i alle målgrupper reiser årlig. Vi er overbevist om at man med kunst laget av barn og ungdom mellom 2-18 år, fra mer enn 180 land, vil bidra på en fargerik måte og skape en god stemning, sier daglig leder ved Det Internasjonale Barnekunstmuseet, Angela Goldin.

Museets langsiktige mål er å spre respekt og forståelse for verdien av barnas egen historie, kunst og kultur og skape bevissthet og begeistring rundt barns kulturelle ytringer og kulturarv.

- Vi er heldige som får lov til å vise frem en slik utstilling, og ønsker med dette å gi vårt bidrag slik at millioner av reisende får se denne utstillingen som kommer fra en viktig kulturinstitusjon i Oslo, sier prosjektleder kunst i Avinor, Anne Beate Hovind.

Faktaboks - Det Internasjonale Barnekunstmuseet
Barnekunstmuseet ble offisielt åpnet 1.oktober 1986. Museet har helt fra sin grunnleggelse vært opptatt av FNs Barnekonvensjon befestet et rykte verden rundt som en unik kunstinstitusjon som samler, bevarer og formidler kunst laget av barn og unge (2-18 år). Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land. Museets samling har vokst ut av huset på Frøen, og man jobber med planer om større og mer sentrale lokaler slik at museet kan bli et fremtidig unikt utvidet internasjonalt opplevelses- og kunnskapssenter. Hjemmeside: www.barnekunst.no

Kontaktperson;  Angela Goldin, Direktør ved Barnekunstmuseet, mob. 90918247

www.barnekunst.no