Internasjonal barnekunst på Oslo Lufthavn.

Reisende ved Oslo Lufthavn kan nå oppleve fargerik barnekunst fra Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo. Bakgrunnen for utstillingene er en samarbeidsavtale mellom Avinor Oslo Lufthavn og Det Internasjonale Barnekunstmuseet.

Avinor Oslo Lufthavn, utdrag vegg inngang pir syd

Utstillingene inneholder over 100 kunstverk fra hele verden med tema som omhandler reiser, opplevelser og destinasjoner. Kunstverkene består av en serie reproduksjoner i storformat som kan sees i terminalen ved avreise/ankomst Non-Schengen-område og i passasjen ut mot pir syd.

Barnekunstmuseets samfunnsmandat og ansvar er å gi barn og unge en stemme og en inkluderende plass i det offentlige rom.

- Avinor Oslo Lufthavn er en meget sentral og viktig arena der millioner av mennesker i alle målgrupper reiser årlig. Vi er overbevist om at man med kunst laget av barn og ungdom mellom 2-18 år, fra mer enn 180 land, vil bidra på en fargerik måte og skape en god stemning, sier daglig leder ved Det Internasjonale Barnekunstmuseet, Angela Goldin.

Museets langsiktige mål er å spre respekt og forståelse for verdien av barnas egen historie, kunst og kultur og skape bevissthet og begeistring rundt barns kulturelle ytringer og kulturarv.

- Vi er heldige som får lov til å vise frem en slik utstilling, og ønsker med dette å gi vårt bidrag slik at millioner av reisende får se denne utstillingen som kommer fra en viktig kulturinstitusjon i Oslo, sier prosjektleder kunst i Avinor, Anne Beate Hovind.

Faktaboks - Det Internasjonale Barnekunstmuseet
Barnekunstmuseet ble offisielt åpnet 1.oktober 1986. Museet har helt fra sin grunnleggelse vært opptatt av FNs Barnekonvensjon befestet et rykte verden rundt som en unik kunstinstitusjon som samler, bevarer og formidler kunst laget av barn og unge (2-18 år). Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land. Museets samling har vokst ut av huset på Frøen, og man jobber med planer om større og mer sentrale lokaler slik at museet kan bli et fremtidig unikt utvidet internasjonalt opplevelses- og kunnskapssenter. Hjemmeside: www.barnekunst.no

Kontaktperson;  Angela Goldin, Direktør ved Barnekunstmuseet, mob. 90918247

www.barnekunst.no

post@barnekunst.no

Avinor Oslo Lufthavn, utdrag vegg inngang pir syd

Det heter seg at bilder sier mer enn tusen ord og at bilder og tegninger kan formidle mening og vekke følelser på en ganske annen måte enn det skrevne eller talte ord.Fra november presenterer Barnekunstmuseet et utdrag av bilder, stiler og tegninger om hvordan ukrainske barn har opplevd hendelsene som har preget samfunnet de bor i de siste årene. Hva er deres forståelse av alle de sterke inntrykkene de må forholde seg til, gjennom media, familie, venner og egne erfaringer? – Og hvordan forestiller de seg fremtiden? For å få svar på disse spørsmålene, tok Maidan Norway (2014) initiativ til en stilkonkurranse for ukrainske barn og unge, i  samarbeid med et institutt ved det polytekniske universitetet i Lviv. Nærmere 2000 barn sendte inn sine tekster, dikt og tegninger (totalt over 6000 bidrag).