SoFI - School of Fashion Industry

Interiør- og Retail Design-studenter fra SoFI inviterer til avgangsutstilling i Kulturkirken Jakob | 13. – 14. juni

Årets avgangsstudenter har valgt å jobbe under paraplyen «de fire elementer» – et tema valgt ut i fra dagens klimautfordringer og økende krav til bærekraftig design. I utstillingsperioden holdes det flere aktuelle bransjeforedrag i Kulturkirken Jakob, som en del av arrangementet.

Årets avgangsutstilling er den femte i rekken, og er et høydepunkt i studentenes utdanning. Tidligere utstillinger har vært holdt i Hvelvet på Sentralen, i skolens lokaler og hos konseptbutikken F5. Utstillingen markerer slutten på årsstudiene Interiør og Retail Design, og gir bransjen en mulighet til å se hva studentene har oppnådd av ferdigheter i løpet av sin studietid. Studieleder Marit Andreassen, og forfatter av fagboken Retail Design, forteller at utstillingen gir viktig læring direkte relatert til «det virkelige liv» i bransjen.  Å arbeide med et prosjekt av denne størrelsen viser alt fra den første ideen til det ferdige produktet. Det krever god disiplin og et godt teamarbeid.

«Mitt mål er at studentene mine kommer seg raskt ut i arbeidslivet.  Dette er en fin mulighet for å få vist seg frem og hva de kan. Vi sender invitasjoner til alle bransjefolk vi kjenner og arbeider også for å få dette til å bli en faglig møteplass, i tillegg til at vi ønsker velkommen til alle som er nysgjerrige på å se hva vi holder på med.» - Marit Andreassen, studieleder

Miljøengasjerte studenter

Temaet, «de fire elementer», kan tolkes vidt. Studentene viser alt fra mappearbeider tilstylinger, men ønsker samtidig å sette fokus på miljø og bærekraft, i et fagfelt som de senere årene har vært preget av forbruk og en lite bærekraftig bruk-og-kast-holdning.

Bransjebesøk og faglig påfyll

I utstillingsperioden får studentene besøk av en rekke spennende bransjeaktører, som holder foredrag innen sine spesialfelt. Blant de besøkende er Pej, det anerkjente danske trendinstituttet, som vil snakke om forbrukertrender, og kaospilot Chamilla Skjelstad, som vil snakke om kreativitet og vår biologiske arv. Foredragene er også åpne for publikum, og gir et spennende innblikk i fagområdet.

Studiemagasin

Som en del av arbeidet mot utstilling utgir også studentene et eget magasin, Megin, hvor de presenterer ulike deler av sitt studium, i tillegg til intervju med bransjeaktører, trendrapporter og mye mer. Magasinet publiseres både digitalt, og er tilgjengelig i trykt versjon under utstillingsperioden.

Utstillingen er åpen fra kl 12.30 – 17.30, torsdag 13. og fredag 14. juni. Inngang er gratis, og det vil være lett servering og underholdning.

Marit AndreassenStudieleder

Studieleder ved Interiør og Retail Design hos SoFI - School of Fashion Industry.

‭414 72 705marit@sofi.no

Om SoFI - School of Fashion Industry

SoFI - School of Fashion Industry
Nedre Vollgate 8

+47 24 14 97 50http://www.sofi.no

Følg saker fra SoFI - School of Fashion Industry

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra SoFI - School of Fashion Industry på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra SoFI - School of Fashion Industry