Helitrans AS

Inspeksjoner gjennomført, ingen funn

Helitrans har i dag, onsdag 11. september, kl. 04.00, mottatt følgende «Emergency Alert Service Bulletin» fra helikopterprodusenten Airbus (utdrag):

«Following an accident of an AS350B3e, which is still under investigation, Airbus Helicopters is issuing an ASB [Alert Service Bulletin] calling for the visual inspection of the drive shaft links between the engine and the MGB [Main Gear Box] on some relevant aircraft of the type. This precautionary measure is based on some preliminary observations from the accident investigation and consists in a one-off visual check of the flexible coupling between the shaft and the MGB (6 bolts, nuts and safety pins) as well as the coupling between the shaft and the engine (6 bolts, nuts and safety pins).»

På basis av denne meldingen har Helitrans, som foreskrevet av Airbus, i morgentimene onsdag iverksatt inspeksjon av de aktuelle helikoptrene.

Helitrans' teknikere har på våre baser onsdag morgen utført visuelle inspeksjoner av de nevnte helikoptrene - 15 stykker totalt. Det er ikke gjort funn av noen art. I henhold til anbefalingene fra Airbus er dermed helikoptrene igjen klarert for flyvning, og de settes løpende tilbake i drift igjen.

Vi viser videre til Airbus og Statens Havarikommisjon for transport for eventuelle spørsmål.

Airbus’ pressekontakt oppgir følgende kontaktdetaljer på sin nettside:

Tlf.: +33 (0) 4 42 85 60 51
E-post: contact.media.airbushelicopters@airbus.com

Om Helitrans AS

Helitrans AS
Trondheim Lufthavn Værnes
7502 Stjørdal

+47 48 31 30 00http://www.helitrans.no

Helitrans er en landsdekkende leverandør av profesjonelle helikoptertjenester, med bred internasjonal erfaring. Selskapet et av Norges største innlands helikopterselskap. Helitrans AS har totalt ca. 65 fast ansatte inklusive administrasjon, hvorav 25 årsverk er piloter fordelt på baser i hele Norge. Selskapet ble etablert i 1990 som et rent helikopterselskap med hovedbase på Trondheim Lufthavn Værnes.

Følg saker fra Helitrans AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Helitrans AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.