Inntektsrekord hos europeiske fotballklubber

KPMGs "European Champions Report 2019" viser at FC Barcelona har de høyeste inntektene og Manchester City den mest verdifulle spillerstallen. Kommersielle aktiviteter har blitt den viktigste inntektskilden hos ligavinnerne.

KPMG European Champions Report 2019 (Foto: iStock)

Fotballindustrien fortsetter å vokse. I den tredje utgaven av "The European Champions Report 2019" sammenligner KPMG driftsresultatene til ligavinnerne i Europas åtte største ligaer. Rapporten viser at kommersiell ekspansjon har blitt nøkkelen til vekst hos de europeiske toppklubbene.

KPMGs eksperter på fotball-benchmark har analysert den økonomiske og kommersielle veksten og utviklingen hos fjorårets vinnere i de åtte største ligaene i Europa - FC Barcelona, FC Bayern München, FC Porto, Galatasaray SK, Juventus FC, Manchester City FC, Paris Saint-Germain og PSV Eindhoven.

Detaljert informasjon om klubbenes finansielle og operasjonelle data finner du på den interaktive, digitale portalen www.footballbenchmark.com.

Nøkkelfunn:

• FC Barcelona har de høyeste driftsinntektene (689 millioner euro), etterfulgt av FC Bayern München (596 millioner euro) og Manchester City FC (568 millioner euro)
  • Galatasaray SK hadde den største årlige økningen i driftsinntekter (19%), mens Paris Saint-Germain hadde den nest største med en årlig økning på 12%
  • Den viktigste kilden til inntekt for seks av de åtte klubbene var kommersielle aktiviteter. Bayern München var klubben med den største økningene i kommersiell inntekt
  • FC Barcelona hadde 562 millioner euro i personalkostnader, den største årlige økningen blant klubbene (42%)
  • KPMGs rapport anslår markedsverdien til spillerne pr 1. januar 2019. Med en verdi på 1,182 millioner euro innehar Manchester City den mest verdifulle spillergruppen
  • Fem av åtte klubber oppnådde et positivt resultat etter skatt. Galatasaray SK, Juventus FC og FC Porto gikk med tap

Fotballen gjennomgår store endringer, sett fra et forretningsperspektiv. En av de største trendene blant de europeiske toppklubbene er utvidelse av de kommersielle aktivitetene for å øke driftsinntektene.

-Toppklubbenes forretningsmodeller beveger seg i retning av det vi ser i underholdningsbransjen. Klubbene bygges stegvis opp til å bli store globale merkevarer som tiltrekker seg publikum fra hele verden, sier Andrea Sartori, Global Head of Sports i KPMG.

- KPMGs analyse viser at kommersiell ekspansjoner nøkkelen til å øke de totale driftsinntektene. Inntekter på kampdagen er avhengig av stor publikumskapasitet og kringkastingsinntekter er avhengig av flerårige avtaler. Gode lederbeslutninger, solide internasjonale og kommersielle strategier, støttet av gode sportslige resultater, gir en økt markedsverdi, forklarer Sartori.

Om KPMGs fotball-benchmark:

Ved å gi en grundig og interaktiv analyse av hundrevis av Europas største fotballklubber er www.footballbenchmark.com blitt et viktig bidrag for globale fotballindustrien. Den digitale plattformen demokratiserer og konsoliderer finansielle og operasjonelle data, og understøtter viktige beslutningsprosesser. I tillegg til den store mengden informasjon tilgjengelig i plattformen, leverer KPMG fotball-benchmark-tjenester til de som driver, investerer eller styrer fotballindustrien.

KPMG European Champions Report 2019 (Foto: iStock)

KPMG er et globalt nettverk med selskaper som leverer profesjonelle tjenester innenfor revisjon, regnskap, rådgivning, skatt, avgift og forretningsjus. KPMG har rundt 200.000 ansatte i 154 land og i KPMG Norge jobber det mer enn 1100 ansatte fordelt på 25 kontorer. Fageksperter fra ulike forretningsområder og bransjer jobber side om side for å levere fremtidsrettede og innovative prosjekter som skaper verdi for virksomheter i privat og offentlig sektor.