Innsetting av generalmajor Eirik J. Kristoffersen som sjef Hæren

Mandag 26. august innsettes generalmajor Eirik J. Kristoffersen som ny sjef i Hæren, under en seremoni i Bardufoss leir.

​Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen innsetter generalmajor Eirik J. Kristoffersen (50, fra Bjerkvik) som ny sjef Hæren etter generalmajor Odin Johannessen (57, fra Bergen), i Bardufoss leir mandag 26. august klokken 12.00.

Kristoffersen ble i statsråd tidligere i år utnevnt som ny sjef for Hæren, og kommer fra stillingen som sjef for Heimevernet. Før den tid var han sjef for plan- og øvingsseksjonen ved Forsvarets operative hovedkvarter.

Kristoffersen har lang operativ erfaring fra Hæren og Forsvarets spesialstyrker. Han er blant annet tildelt Krigskorset med sverd for innsatsen i Afghanistan i 2007 og 2008.

Odin Johannessen ble i 2015 innsatt som generalinspektør for Hæren, og som en del av langtidsplan for forsvarssektoren ble embeds- og stillingstittelen endret til sjef Hæren fra 1. januar 2017.

Pressen inviteres til å overvære innsettelsen. Av praktiske hensyn må dette varsles innen fredag 23. august kl 1200. Media som ønsker å være til stede, må melde inn navn, kontaktinfo og mediabedrift, til talsperson for Hæren, oberstløytnant Per Espen Strande, via strande@army.no

Representarter for media må møte i vakta Bardufoss leir innen kl 11.30 mandag 26. august. Etter seremonien vil det kl 12.45 bli muligheter for nærbilder samt noen korte spørsmål i plenum.

Kapellveien 2
9325 Bardufoss

40029631https://forsvaret.no/hæren

Følg saker fra Hæren

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Hæren på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Hæren

KLARE FOR NYE OPPGAVER27.8.2019 14:36:11 CESTAktuelt

Mandag 26.august kl. 12:30 fikk Hæren ny sjef. Etter fire år var det Generalmajor Odin Johannessen som takket for seg og overlot stafettpinnen til Generalmajor Eirik Kristoffersen som kom fra stillingen som sjef Heimevernet. Paradeplassen på Rusta leir var klargjort for høytidelig seremoni og innsettelse av ny sjef. ​​​​​​​​​​​​ Med paradestyrker fra alle Hærens avdelinger var det høytid når Hæren skulle takke en sjef for en godt utført vakt – samtidig som man skulle hilse en ny sjef velkommen. Gjester fra lokale politikere, representanter for Forsvarets avdelinger og ambassader i Oslo var tilstede for å overvære den høytidelige seremonien.