Innsats for god overgang

7.12.2016 13:30 | Digitalradio Norge

I- Vi er glade for at ansvarlige statsråder i dag har bekreftet at sikkerheten og beredskapen er godt ivaretatt når DAB erstatter FM. Vi har hele tiden vært trygge på dette. Nå er det fullt fokus på en god overgang, sier Ole Jørgen Torvmark, leder for Digitalradio Norge om dagens vedtak i Stortinget.

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder Digitalradio Norge

Omleggingen til digital radio er et stort teknologiskifte som har funnet sted over tid, og Norge er godt forberedt på overgangen. Den digitale lyttingen er på et høyt nivå, men mange må fremdeles gjøre et bytte eller en oppgradering av radioapparatet, spesielt i bil. Bilparken står ovenfor en stor oppgradering.

Vil hjelpe publikum
- 70 prosent av norske lyttere er i dag digitale, men samtidig vet vi at dette er et stort skifte for mange. Derfor legger vi nå ned et stort arbeid for å hjelpe lyttere med informasjon om apparater og dekning. Vi vil være synlige og tilstede for å hjelpe i tiden fremover, sier
Radiobransjen er i dag på veien for å hjelpe lyttere i Nordland og vil fra nyttår ha et hjelpeteam stasjoner på fem ulike steder i Nordland, slik at man kan reise ut og hjelpe lyttere som trenger det. Itillegg har kringkasterne sendt ut felles brev til alle husstander i Nordland med praktisk informasjon og råd. NRKs publikumsservice hjelper også til via telefon, e-post og chat.

- Ny teknologi vil alltid medføre et veiledningsbehov. Mange må legge om brukervaner i denne overgangen. Vi har erfaring med at god informasjon hjelper veldig mange lyttere, sier Torvmark.

Mange kan hjelpe med bil

Både radiobransjen og forhandlere står klar til å hjelpe med overgangen.
- Vi oppfordrer bilister til ikke å vente til siste liten med å oppgradere bilradioen til DAB, sier Torvmark.

NRKs DAB-nett dekker 99,7 prosent av befolkningen mens kommersiell radio dekker 92,8 prosent av befolkningen. Det gjøres justeringer i NRKS DAB-nett som vil forsterke dekningen utover dette.

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder Digitalradio Norge