Innovasjon Norges historiefilm til Cannes

I mai var det premiere på kortfilmen om Innovasjon Norges historie – på storskjerm i Oslo-kontorets kantine. I oktober vises den på enda større skjerm under Cannes Corporate Media & TV Awards, der den er nominert i kategorien Corporate Image Films.

Skuespiller Line Verdal er fortelleren i Innovasjon Norges historiefilm. Foto: News on Request

I løpet av første halvår 2015 har Innovasjon Norge bidratt med mange oppdateringer til egne historiebøker. Nytt organisasjonsdesign, Drømmeløftet - et nasjonalt og internasjonalt mobiliseringsarbeid, revidert merkevare og visuell identitet - samt en omfattende omstillingsprosess – alt med formål om å bidra til å gjøre Innovasjon Norges tjenester og forpliktelser tydeligere og mer relevant i omstillingen Norge står ovenfor. Navnet Innovasjon Norge er derimot godt innarbeidet etter organisasjonens ti års eksistens, men organisasjonen røtter er lange, med en historie som skrives tilbake til 1862.

Lang historie
- Vi ønsket å minne oss selv, våre eiere, kunder og samarbeidspartnere om hvilke skuldre vi står på. Vår historie er langt mer enn ti år som Innovasjon Norge. Derfor bestemte vi oss i vinter for å lage en film om Innovasjon Norges reise, som også er en historiereise i norsk industri- og næringsliv. Arbeidet er ledet av våre egne, med leder for PR og medier, Kristin Welle-Strand i spissen for å oppsummere og sikre faginnholdet som filmen skulle bygges på. Målet var å bidra til økt innsikt om deler av det norske virkemiddelapparatets historie og betydning, og å skape stolthet, forteller administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.

Nyskapende i stil og form
- Filmfestivalen i Cannes er anerkjent og konkurransen er global, så vi er veldig stolt over denne nominasjonen. Utfordringen fra Innovasjon Norge var å lage en interessant film som også skulle være nyskapende i stil og form. Det føler jeg at vi har lyktes godt med. Det er til dels avanserte teknikker som er benyttet for å få det hele til å se ut som at det er gjort i ett sammenhengende opptak. Med visuelle effekter og ikke minst god planlegging og tilrettelegging ble det lekkert til slutt, mener vi. Det føles godt å få internasjonal anerkjennelse, sier produsent og daglig leder Trond Eide i News on Request.

News on Request har rammeavtale innen filmproduksjon med Innovasjon Norge. Selskapet har tidligere vunnet flere internasjonale priser for oppdragsfilm, både i Europa og USA. Tidligere i år ble en av selskapets produksjoner belønnet med hederspris under World Media Festival i Hamburg. I tillegg har flere av selskapets kortfilmer og tv-produksjoner vunnet priser i flere land.

- Å fortelle historien om Innovasjon Norge på noen få minutter var en krevende oppgave. Det viktigste var en god fremdrift i historien, og å få de aller viktigste poengene godt frem. Line Verdal gjorde en fremragende jobb foran kamera, men det er et stort team hos oss som skal ha all mulig ros og anerkjennelse for arbeidet før, under og etter opptak. Vi hadde en veldig kort produksjonsperiode, men denne anerkjennelsen vitner om at det slett ikke gikk ut over kvaliteten. Vi går for gull, krysser fingrene og ser frem til seremonien i oktober!, sier en spent Trond Eide.

Filmen kan ses her:

Lenke til filmfestivalens offisielle hjemmeside:

For mer informasjon:
Kristin Welle-Strand, leder for PR og medier, 93 45 83 03, krwel@innovasjonnorge.no
Trond Eide, News on Request, 90 96 99 01, eide@newson.no

Medier som ønsker å vise filmen kan kontakte Eide for originalfiler og embed-koder.