Universum

Innovasjon Norge, Statoil og Google. Det er drømmearbeidsgiverne til yrkesaktive nordmenn

Hvert år kartlegger Universum over 10 000 yrkesaktive om deres karrieremål- og preferanser og hvilken arbeidsgivere de drømmer seg til. De fleste virksomhetene i toppen i år er norske.

Blant økonomene er det Innovasjon Norge som er favoritten, opp fra en sterk andreplass i fjor.

- Det er sjelden vi finner arbeidsgivere med såpass få ansatte troner øverst, det er virkelig en fjær i hatten for Innovasjon Norge, sier daglig leder Carlo Duraturo i Universum Norge.

- Vi i Innovasjon Norge er veldig fornøyde med å toppe en slik kåring. For å være relevante i fremtiden er det avgjørende at de beste har lyst til å jobbe med og hos oss. Vi tror de yrkesaktive som har svart ser den viktige rollen Innovasjon Norge spiller i utviklingen av framtidens næringsliv. I praksis betyr det muligheten til å jobbe med spennende selskaper fra ulike industrier, fra de er i startgropen til de er klare for å innta internasjonale markeder, sier HR direktør Yvonne Fosser.

På de to neste plassene finner vi Google og DNB. Sistnevnte hadde fjorårets førsteplass, og nær sagt samtlige banker faller på årets undersøkelse.

Ingeniører foretrekker norske virksomheter

Norske ingeniører vil aller helst jobbe for Statoil, som har tronet øverst på listen til Universum helt siden 2003.

- Ikke bare troner Statoil fremdeles på topp, de får en større andel av stemmene i år enn i fjor, forteller Duraturo.

På de neste plassene finner vi de rådgivende ingeniørene Norconsult og Multiconsult, og blant topp fem er det utelukkende norske virksomheter. Første utenlandske virksomhet er danske Rambøll på en sjetteplass, også det en rådgivende ingeniør.

Stabilt innen IT

I år som i fjor, er det Google, Microsoft og FINN som inntar pallen blant yrkesaktive innen IT-sektoren.

- Google styrker sin posisjon fra i fjor, de får altså en større andel av stemmene, sier Duraturo. Det er jo litt paradoksalt at Google gjør det såpass sterkt, i og med at det er svært få nordmenn som jobber i selskapet.

Et mønster på årets liste er at mange rene IT-virksomheter tar tilbake terrenget de tapte til utfordrere utenfor den klassiske IT-bransjen. Blant de som klatrer i toppen finner vi EVRY, Bouvet, Funcom, Sopra Steria og ATEA.

- Vi har sett de siste årene at bedrifter fra andre bransjer enn de typiske IT husene har gjort det svært bra på rangeringslisten blant tidligere IT studenter. I år er det tydelig at IT-selskapene har våknet og tatt opp hansken, avslutter Duraturo.

Om Universum

Universum
Hegdehaugsveien 21B

Universum Norge kartlegger hvert år hva yrkesaktive nordmenn mener om de mest attraktive arbeidsgiverne i Norge. Årets undersøkelse er besvart av 10 556 personer med bakgrunn fra blant annet økonomi-, ingeniør-, jus- og IT-studier.

For mer informasjon:

Karine Jebsen, Marketing Manager: karine.jebsen@universumglobal.com / 461 30 718

Følg saker fra Universum

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Universum på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Universum

Norges mest attraktive arbeidsgivere1.11.2016 10:13Pressemelding

Oslo: Landets mest attraktive arbeidsgivere stemt frem av mer enn 11.000 yrkesaktive. Årets rangeringer over de mest attraktive arbeidsgiverne for yrkesaktive viser at DNB har kapret førsteplassen fra Google som faller ned på en tredjeplass blant økonomene. IT-listen holder seg stabil med Google på førsteplass etterfulgt av Microsoft og FINN.no, hvorpå FINN.no haler seg innpå Microsoft. – Prisen viser at vi klarer å kommunisere med teknologene, og at vi er en fremtidsbedrift med medarbeiderne og teknologien i fokus, sier en stolt og glad employer branding ansvarlig Siw Pettersen, som mottok prisen på vegne av FINN.no.