Innovasjon Norge samler kontorene i Hordaland og Sogn og Fjordane under felles ledelse

Innovasjon Norge har besluttet å samle sine kontorer i Hordaland og Sogn og Fjordane under én felles ledelse. Navnet på den nye enheten blir Innovasjon Norge Vestlandet.

Den fysiske plasseringen av Innovasjon Norges kontorer i de to fylkene forblir uendret etter sammenslåingen. Det betyr fortsatt avdelinger i Bergen og Leikanger – om kort tid flytter kontoret i Sogn og Fjordane fra Leikanger til Sogndal. Sammenslåingen trer i kraft 1. november. Leder for Innovasjon Norge Vestlandet blir Nina Broch Mathisen.
Innovasjon Norges Gründersenter ligger i Førde, og er en selvstendig enhet som ikke blir berørt av endringene.

-  Ved å slå sammen de to kontorene på Vestlandet får vi enda bedre muligheter til å bistå næringslivet i regionen effektivt, sier Per Niederbach, divisjonsdirektør for Regioner og finansiering i Innovasjon Norge. – I denne prosessen har vi vært opptatt av at vi fortsatt skal være lett tilgjengelig der bedriftene er, og at vi skal fatte beslutninger lokalt. Nå som regionreformen er kommet lenger, er det naturlig at vi også justerer organiseringen av vår lokale tilstedeværelse. Dette gir oss mulighet til å samle spisskompetansen og ressursene. Dermed kan vi bidra enda mer til å utvikle det næringspotensialet som er i regionen.

- Kontorene våre i Hordaland og Sogn og Fjordane har lenge samarbeidet om mange oppgaver, sier Niederbach, - derfor er det helt naturlig for oss å gjøre denne endringen. Det betyr at vi får enda mer næringsutvikling for pengene, og det er alltid et mål for oss.

Nåværende leder av Innovasjon Norges kontor i Sogn og Fjordane, Halvor Flatland, har tidligere varslet at han ønsker å gå over i en annen rolle i organisasjonen.

Viktig i omstillingen av næringslivet i regionen

- Næringslivet i de to fylkene er inne i en rivende utvikling og omstilling, sier Nina Broch Mathisen, leder for Innovasjon Norge i Hordaland og Sogn og Fjordane. – Vi skal gjøre vårt ytterste for å bidra til den omstillingen, og da må vi sørge for å gjøre tilpasninger i vår egen måte å jobbe på. Ved å gjøre de to fylkene om til en enhet kan vi bli faglig sterkere og satse enda mer på de fortrinnene næringslivet i regionen allerede har.

Broch Mathisen har ledet kontoret i Hordaland siden 2004. Hun er utdannet siviløkonom fra NHH og har bakgrunn fra finans, reiseliv og næringsmiddelindustrien. Det nye regionkontoret får til sammen 42 medarbeidere.

Kontaktpersoner:

Per Niederbach, divisjonsdirektør for Regioner og finansiering i Innovasjon Norge, telefon 975 44 628, e-post: per.niederbach@innovasjonnorge.no.

Nina Broch Mathisen, direktør for Innovasjon Norge Vestlandet, telefon 917 15 453, e-post: nina.broch.mathisen@innovasjonnorge.no.

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge