Innovasjon Norge henter to nye ledere fra næringslivet

Ingelin Drøpping fra Kongsberg Gruppen er ansatt som ny divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling. Helle Øverbye fra NHST Media Group blir stabsdirektør for mennesker og teknologi.

- Jeg er glad og takknemlig for at Ingelin Drøpping og Helle Øverbye har valgt Innovasjon Norge, og gleder meg til å få dem med på å utvikle selskapet videre. Vi får med oss ledere med solid erfaring fra næringslivet i en tid da vårt samfunnsoppdrag oppleves som viktigere enn noensinne, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Begge de nye lederne beskriver Innovasjon Norges samfunnsoppdrag med å bidra til verdiskaping i hele landet som ekstra meningsfylt i den krevende situasjonen næringslivet står i nå.

En bærebjelke for næringsutvikling i hele landet
- Det er få steder det virker mer meningsfylt for meg å jobbe nå enn i Innovasjon Norge, sier Helle Øverbye. - Innovasjon Norge er en bærebjelke for å sikre verdiskapende næringsutvikling i hele Norge. Internt tar Innovasjon Norge spreke grep gjennom å kombinere ansvaret for teknologi og mennesker i én rolle. For en teknolog som har jobbet med mennesker og teknologidrevet endring det meste av sin karriere, er dette drømmerollen.

Som stabsdirektør for mennesker og teknologi vil Øverbye få et hovedansvar for at Innovasjon Norges lykkes med å digitalisere kundekontakten og øke takten i digitaliseringsprosessene internt.

- Øverbye har gjennom sitt yrkesliv jobbet i skjæringspunktet mellom mennesker og teknologi. Hun har ledererfaring fra noen av Norges fremste kunnskaps- og teknologibedrifter og dyp kunnskap om hvordan teknologi påvirker forretningsmodeller, arbeidsprosesser og markeder, sier Håkon Haugli.

Vil bidra til et mangfoldig næringsliv
- Innovasjon Norge spiller en viktig rolle for bedrifter som ønsker å skape ny virksomhet og vil vokse både hjemme og ute. Jeg er glad for å få bidra til dette og ikke minst å møte næringslivet i hele vårt langstrakte land, sier Ingelin Drøpping.

Som divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling får hun ansvar for Innovasjon Norges største kunderettede divisjon, med kontorene over hele Norge.

- Jeg har et stort engasjement for Innovasjon Norges mandat og for meg er dette en fantastisk mulighet til å jobbe i et kompetent miljø hvor jeg har relevant erfaring og kan bidra til felleskapet. Produktutvikling og kommersialisering har vært viktig i hele min industrielle karriere. Jeg gleder meg til å kunne jobbe videre med dette for mangfoldet i norsk næringsliv, sier Drøpping.

Innovasjon Norge jobber tett med både små og store bedrifter i alle deler av næringslivet, i Norge og i utlandet. - Vi er avhengige av å forstå næringslivets behov og ha bedriftenes tillit. Drøpping har mange års toppledererfaring fra norsk og internasjonalt næringsliv. Hun har hatt ansvar for innovasjon i etablert næringsliv og i oppstartsbedrifter. Dette er svært viktig erfaring, sier Håkon Haugli.

Bredde og balanse i ny ledergruppe
Innovasjon Norge omorganiserte virksomheten høsten 2019. Da ble ledergruppen redusert fra 13 til åtte medlemmer. I fire av stillingene ble ledere konstituert, og stillingene ble utlyst i midten av mars.

Vigdis Harsvik er konstituert som divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling til Drøpping tiltrer, og går tilbake til jobben som direktør for Innovasjon Norge Trøndelag. Anette Matre har vært konstituert som stabsdirektør for mennesker og teknologi, og slutter etter eget ønske 31. mai.
- Jeg har vært opptatt av at ledergruppen både skal ha personer med fersk erfaring fra næringslivet og personer med erfaring fra Innovasjon Norge. I tillegg er det viktig med balanse i alder, kjønn og utdanningsbakgrunn. Selskapets ledere må kombinere faglige kvalifikasjoner med evne til å lede og få tillit hos kunder, ansatte, samarbeidspartnere og oppdragsgivere, avslutter Håkon Haugli.

Innovasjon Norges ledergruppe:
Håkon Haugli, administrerende direktør
Hans Martin Vikdal, viseadministrerende direktør
Leon Bakkebø, stabsdirektør finansiering
Helle Øverbye, stabsdirektør for mennesker og teknologi
Ingelin Drøpping, divisjonsdirektør, samfunns- og næringsutvikling
Per Niederbach, divisjonsdirektør, oppstart, vekst og eksport
Elisabeth Svanholm Meyer, divisjonsdirektør, spesialoppdrag

Stillingen som stabsdirektør for virksomhetsstyring og økonomi (CFO) har vært utlyst internt og eksternt, og er den siste som skal på plass før toppledergruppen i Innovasjon Norge er komplett.

For mer informasjon:
Kristin Welle-Strand, kristin.welle-strand@innovasjonnorge.no, tel.: 934 58 303.

Biografi:

Helle Øverbye (f. 1972) er ansatt som stabsdirektør for mennesker og teknologi. Hun er nå organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i NHST Media Group. Øverbye har jobbet med teknologidrevet organisasjonsutvikling og -endring gjennom det meste av sin karriere. Hun har blant annet hatt stillinger innen organisasjon, HR og ledelse i Schibsted og i DNV-GL. Øverbye har også erfaring som konsulent, som direktør i EYs People & Organization Change Practice og Accenture. Hun har også jobbet ved forskningssenteret PGP ved Universitet i Oslo. Helle Øverbye er oppvokst i Stavanger og er utdannet sivilingeniør fra INSA i Frankrike og NTNU.

Ingelin Drøpping (f. 1967) er ansatt som divisjonsdirektør samfunns- og næringsutvikling. Hun kommer fra stillingen som Executive Vice President i Kongsberg Gruppen, med ansvar for satellitt- og romfartsvirksomhet. Før dette var hun Vice President Connectivity og Digital Service Portfolio i Panasonic Avionics. Hun har hatt en rekke styrelederverv, blant annet i IT-selskapet Seamless AS hvor hun en tid også var administrerende direktør. Drøpping har hatt ulike stillinger i Telenor, blant annet som Vice President Strategy og i Telenor New Business. Før det var hun fagsjef hos Forsvarets tele- og datatjeneste. Ingelin Drøpping er oppvokst i Kristiansand og Ålesund og utdannet sivilingeniør ved NTNU og har en MBA i entreprenørskap og globalisering fra Handelshøgskolan i Stockholm.

Helle Øverbye, ny direktør for mennesker og teknologi i Innovasjon Norge. Foto: Schibsted.
Ingelin Drøpping, ny direktør for samfunns- og næringsutvikling i Innovasjon Norge. Foto: Einar Aslaksen.