Innovasjon NorgeInnovasjon NorgeInnovasjon Norge

Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva offentliggjør nye næringsklynger

Mandag 16. oktober blir det klart hvilke nye miljøer som får status som Arena- og NCE-klynger. Næringsminister Monica Mæland og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner lanserer de nye klyngene klokka 10.00.

Norsk næringsliv er i verdensklasse på mange områder, men møter utfordringer på blant annet kostnadsnivå. Det betyr at vi må være et skritt foran våre konkurrenter innenfor innovasjon, kompetanse og attraktivitet. Gjennom samarbeid i klynger utvikles sterke nærings- og kunnskapsmiljøer og bedrifter som kan konkurrere med de beste i verden.

Bedrifter som er med i klynger har mer enn sju prosent høyere verdiskaping og omsetning enn bedrifter utenfor klyngene, viser rapportene fra klyngene i 2016. Bedrifter som samarbeider innoverer mer, er mer produktive og har større konkurransekraft.

Klyngeprogrammet Norwegian Innovation Clusters er et samarbeid mellom Siva, Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Målet er å øke bedriftenes konkurransekraft og innovasjonsevne.

Konkurransen om å bli tatt opp i klyngeprogrammet er hard. I år sendte 48 prosjekter fra hele landet og mange sektorer inn skisser.

Vi inviterer pressen til å delta på arrangementet i Forskningsrådets lokaler i Drammensveien 288 på Lysaker.

10.00 – 11.00 Offentliggjøring av nye klynger
11.00 – 11.30 Pause
11.30 – 12.30 Gründerskap i klyngene. NCE Eyde og GCE NODE, Gunnar Kulia og Magne Dåstøl, prosjektledere. iKuben ved Sjur Vindal, prosjektleder.
12.30 – 13.30 Lunsj
13.30 – 14.30 Hvordan kan klyngen jobbe for å styrke koblingene mellom kapitaleiere og bedriftene i klyngen? Hvilken type eiere er det behov for i de ulike klyngene, og hvordan kan man gjøre det attraktivt for eiere å investere i klyngebedrifter? Ved Erik Jacobsen, partner i Menon Economics

14.30 – 15.00 Pause
15.00 – 16.00 Evalueringen av klyngeprogrammet Introduksjon av hovedfunn i evalueringen av klyngeprogrammet. Ved Rolf Røtnes, Daglig leder i Samfunnsøkonomisk analyse. Refleksjoner rundt veien videre og paneldebatt.

For mer informasjon, kontakt:

·Innovasjon Norge: kommunikasjonsrådgiver Kjetil Svorkmo Bergmann, tlf. 908 20 918, kjber@innovasjonnorge.no

·Forskningsrådet: Seniorrådgiver Maria Ekornes Myhre, tlf. 994 12 707, mem@forskningsradet.no

·Siva: Kommunikasjonsdirektør Roy Strømsnes, tlf. 909 33 114, roy.stromsnes@siva.no

·Nærings- og fiskeridepartementet: kommunikasjonssjef Trond Viken, tlf. 992 18 303, tvi@nfd.dep.no

·Kommunal- og moderniseringsdepartementet: Sissel Mossing, seniorrådgiver, tlf. 920 80 147, sissel.mossing@kmd.dep.no