Innovasjon innen vedlikehold

Utfordringer med vedlikehold har alltid vært et tema i den offentlige diskusjonen. Nå har firmaet KTV Group på Askøy utenfor Bergen kanskje løsningen for fremtiden.

Daglig leder Kennet Nilsen har som gründer satt i gang en rekke selskaper med forskjellige tjenester og produkter, men det var med vedlikeholdstjenester i KTV Group alt startet i 1992.

Du kan gjerne si jeg er lidenskapelig opptatt av vedlikehold, sier Kennet Nilsen. Bedriften fra Askøy mener de har løsningen på hvordan få bukt med manglende vedlikehold og kostnadsoverskridelser innen offentlig forvaltning. Det handler om å tenke langsiktig, og plassere ansvaret. Selv har KTV Group over 500 000 m2 eiendom de forvalter, med langsiktige avtaler opp i 20 år.

Det er klart når kunden har en avtale på 20 år, og han betaler det samme uansett hvilken utfordring som kommer, så må vi som leverandør tenke helt annerledes. Vi er opptatt av best mulig kvalitet og nyeste teknologi. Vi utvikler også egne produkter og metoder, og bare i 2016 brukte vi 2 millioner på utvikling.

Jeg kan nevne produktet Self Cleaner som kan vaske fasader uten høytrykk, roboter for daglig renhold og nå jobber vi med drone for fasadevask. Om det ikke var for våre langsiktige avtaler ville vi aldri fått denne muligheten til å bruke nyvinninger.

I våre avtaler har vi frihet så lenge området eller bygget i avtalen er vedlikeholdt, og alt ser rent og pent ut. Jeg kunne spart alle kommunene i Norge for hundrevis av millioner, bare ved at de snur til denne modellen, sier Nilsen. Problemet er at de ikke gidder å høre etter.

I hans egen kommune Askøy, ser man klare eksempeler på manglende forståelse for vedlikehold, og nå avgiftsbelegges innbyggerne for å dekke inn kostnadene til vedlikehold. Helt unødvendig etter Nilsen sin mening.

Hovedårsaken til at vedlikehold de siste årene går feil vei, ligger i at konsulenter og ingeniører uten fagkompetanse bestemmer mer og mer hvordan vedlikeholdet skal utføres. Jeg mener fagmannen må tilbake i maktposisjon på utførelse. Da kommer besparelsene også. Om jeg skal ta med alle miljøargumentene som denne typen avtaler skaper, trenger jeg betydelig mer spalteplass sier Nilsen.

Seriegründer Kennet Nilsen og selskapet KTV Group har ikke tenkt å gi opp, og håper det offentlige snart tar seg tid til å lytte og se på hva de har klart å skape via langsiktige avtaler. Til det skjer fortsetter forfallet, og skattebetalerne sitter igjen som taperen avslutter Kennet Nilsen.

KTV Group ble stiftet i Norge i 1992 av gründer Kennet Nilsen. Selskapet har bygget solid kompetanse innen vedlikehold til eiendom,/olje, gass sektoren. KTV Group er i dag tilstede i flere verdensdeler, og vi kan tilby verdensomspennende tjenester. KTV Group har over mange år med innovasjon utviklet unike vedlikeholdsavtaler med avtaletid opp til 20 år og er bransjeledende innen dette området.