Innlagt på Rikshospitalet med farlig hjernesvulst, tilbudt sykehjemsplass istedenfor operasjon

20. februar 2019 utga jeg beretningen om min langvarige kamp for å bli tatt på alvor av det norske helsevesenet og få behandling for en livstruende svulst i hodet. I mer enn tyve år, mens helsetilstanden min ble stadig mer alarmerende, var jeg en kasteball mellom somatisk medisin og psykiatrien. Somatiske leger anstrengte seg ikke for å hjelpe meg, og psykiatrien kunne ikke kurere meg, symptomene mine hadde ikke opphav i psyken.
"Tur-retur Helvete"

De første sykdomstegnene meldte seg midt på 1980-tallet, i form av hyppig hodepine og redusert konsentrasjonsevne. Deretter økte plagene mine gradvis både i antall og intensitet, mens somatiske leger ga stadig mer vanvittige «forklaringer» på hva som feilte meg. Ingen av dem fant det bryet verdt å ta bilder (MR og CT) av hodet mitt.

I stedet overlot de meg til psykiatrien, hvor jeg fikk diagnosen ADHD og ble tungt medisinert.
Årene kom og gikk, mens symptomene på alvorlig somatisk sykdom forsterket seg, eksempelvis synsforstyrrelser, besvimelsesanfall og lammelser. De somatiske legene mente at disse plagene i all hovedsak var noe jeg innbilte meg.

Psykiatrien ble derimot stadig sikrere på at tilstanden min hadde kroppslige årsaker. Omsider satte en psykiater foten ned og sendte meg til somatiske undersøkelser. Men ingen av de legene jeg var i kontakt med, var tilstrekkelig interessert i å komme til bunns i hva som forårsaket de fysiske plagene mine. Utredningene ga ingen resultater, jeg fikk ikke hjelp.

Våren 2010 ble jeg innlagt på Bærum sykehus i koma-tilstand. I perioden mai–juli ble jeg
undersøkt med både CT og MR, felles for disse undersøkelsene var at det ikke ble brukt kontrast. Dette førte til at legene feiltolket resultatene. Bildene viste at jeg hadde en svulst i hodet som vokste nedover fra hjernehinnen, men den ble bedømt som ufarlig og uproblematisk, trass i at symptomene mine ga sterke indikasjoner på at den burde vært gransket nærmere. Så istedenfor å foreskrive operasjon, anbefalte legene at jeg ble tilbudt en sykehjemsplass! Jeg var ute av stand til å ta vare på meg selv.

Så ble tilstanden min livstruende. Det hastet med å få fjernet svulsten, men det norske
helsevesenet tilbød ikke hjelp. Jeg innså at jeg måtte ordne opp selv, og i løpet av noen uker oppe i Hallingdal lyktes det meg å fremskaffe livreddende legebehandling i utlandet høsten 2010. Der reddet de livet mitt i siste liten.

Boken er tilgjengelig hos alle bokhandlere og via Den Norske Bokdatabasen.

Ønskes mer informasjon: Ta gjerne kontakt med forfatteren.

Lene Bjørg Kanden
E-post: lkanden@online no
Mobil: 976 69 707

"Tur-retur Helvete"
Lene Bjørg Kanden.

Om Deveny AS

Deveny AS
Spikkestadveien 94a
3440 Røyken

97 66 97 07https://www.deveny.no/

Følg pressemeldinger fra Deveny AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deveny AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.