Medietilsynet

Innføringen av DAB bryter ikke med EØS-reglene

Del

Overgangen fra FM til DAB er i overensstemmelse med Norges EØS-forpliktelser. Det er konklusjonen til EØS-tilsynet ESA i en klagesak knyttet til overgangen til digital radio i Norge.

Foto: Medietilsynet
Foto: Medietilsynet

Saken oppstod etter at ESA mottok en klage i desember 2015. I klagen ble det hevdet at slukkingen av det analoge FM-nettet og introduksjonen av DAB-teknologi for radiokringkastere i Norge medførte et brudd på EØS-avtalen.

ESA sier i en pressemelding at tilsynet har konkludert med at det er opp til det enkelte EØS-land å beslutte en nasjonal overgang fra analog til digital kringkasting. Dette forutsetter at frekvensspekteret styres hensiktsmessig, og at avgjørelsen er tatt på bakgrunn av objektive, åpne og ikke-diskriminerende kriterier. Basert på disse kriteriene kan et land ivareta legitime mediemålsetninger, som å fremme konkurranse, øke mediemangfoldet og ha større variasjon i innholdet.

I 2017 slukket Norge FM-nettet for nasjonale kommersielle radiokanaler og større kommersielle lokalradiokanaler i Norges fire største byer. Mindre lokalradioer og lokalradio utenfor disse fire byene ble ikke omfattet av endringen.

Her kan du lese ESAs pressemelding

Les ESAs avgjørelse her

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Medietilsynet
Foto: Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg saker fra Medietilsynet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Medietilsynet

Medietilsynet mener TV 2 brøt regler om produktplassering3.10.2018 07:30Pressemelding

Medietilsynet mener TV 2 brøt kringkastingslovens regelverk om produktplassering da reisebyrået Apollo fikk reklamere for Kroatia som reisemål i programmet Været 7. juni i år. Tilsynet gir TV 2 en advarsel for lovbruddet. – Det er viktig at reglene om produktplassering følges, slik at mediebrukerne enkelt kan skille mellom redaksjonelt innhold og reklame, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom