Innbyggerne åpne for at data deles for å motta bedre tjenester

Den digitale utviklingen i Norge går fremover, men stopper opp ved de mer avanserte tjenestene. Samtidig står flere offentlige virksomheter overfor en utfordring på datasikkerhet. Det viser rapporten «IT i praksis», som ble lansert onsdag.

Morten Skodbo fra Rambøll presenterte funnene i rapporten.

I en årrekke har man sett en tydelig tendens til økt fokus på digitalisering, samtidig som utviklingen jevnt over har gått saktere enn ønsket. Denne trenden videreføres også i år.

- Vi ser stadig en positiv utvikling opp til et visst nivå. Men når det gjelder å komme over på mer avanserte helhetlige tjenester ser vi at mange fortsatt stagnerer. Det er her fokuset bør ligge fremover, sier Morten Skodbo, direktør for Rambøll Management Consulting.

De offentlige ligger fortsatt bak

De offentlige virksomhetene ligger fremdeles noe bak de private i digital utvikling, men det finnes lyspunkter.

- Aldri før har vi opplevd en mer innovativ og fremoverlent kommunesektor. Det er imponerende å se at kommunene klarer å kombinere en arbeidskrevende kommunereform med store digitale løft. Det offentlige er i ferd med å bygge grunnmuren som vil gi store løft noen år frem i tid, sier Leif Arne Brandsæter, administrerende direktør i Visma Enterprise.

Innbyggerne åpne for datadeling

Innbyggerne opplever samtidig at de offentlige tjenestene ikke samhandler digitalt, men at de selv må registrere egne persondata på nytt i ulike offentlige instanser.

- Undersøkelsen viser at innbyggerne er åpne for at informasjon om dem deles, dersom det gir dem bedre og mer sammenhengende tjenester, sier Skodbo.

Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT-Norge understreker betydningen av å ha offentlige tjenester som støtter innbyggerne.
- Innbyggerne overlates stadig til å være sjef over egne offentlige data, også i krisesituasjoner. Det tror jeg mange kjenner seg igjen i. Deling og gjenbruk av data vil hjelpe innbyggerne i ulike livssituasjoner og vi bør derfor, med sterkt fokus på sikkerhet og personvern, jobbe oss gjennom de hindrene som gjør at data per i dag ikke deles.

Men sikkerheten er ikke god nok
Samtidig er ikke det offentlige gode nok på datasikkerhet. Kun 55 prosent av offentlige virksomheter er i dag tilstrekkelig beskyttet mot digitale trusler, mens 21 prosent ikke har oppdatert systemene sine i henhold til GDPR.

- Disse tallene viser et alvorlig bilde. Skal innbyggernes personvern ivaretas på en god nok måte er det offentlige nødt til å gjøre mer for å sikre egen virksomhet og brukernes persondata, sier Skodbo.

«IT i Praksis - Norges digitale status» kartlegger strategi, ledelse, trender og erfaringer innen bruk av IT i de 500 største private og offentlige virksomhetene i Norge. Rapporten er et samarbeid mellom Rambøll Management Consulting, IKT-Norge, Visma, Den Norske dataforening og Difi. Dette er tolvte gang den gis ut.

Morten Skodbo fra Rambøll presenterte funnene i rapporten.
Panelsamtale med Lars van Marion, Elin Wikmark Darell, IT-leder for Værnesregionen, Leif Arne Brandsæter, adm.dir.i Visma og Heidi Austlid, adm.dir. i IKT-Norge.

SalMar – økt konkurransekraft via Dolor Logistics26.4.2019 11:36:51 CESTPressemelding

SalMar produserer i dag ca. 150.000 tonn laks fra ulike anlegg i Norge – og vil øke produksjonen i Nord-Norge vesentlig gjennom nytt slakteri på Senja. God logistikk betyr igjen god markedstilgang. SalMar har tatt et valg om å industrialisere og strukturere logistikken for å sikre at selskapet er rigget for framtiden hva gjelder kapasiteter og alternative transportløsninger. SalMar distribuerer laks til et globalt marked med kunder i 50 land. Samtidig starter alle transporter fra distrikts Norge. Det er derfor viktig for SalMars konkurransekraft at vi har en logistikk som er tilpasset dette. Gjennom Dolor Logistics har de valgt å inngå partnerskapskontrakter med store anerkjente logistikkselskaper som PostNord og Schenker. Dialogen framover vil være på alle nivåer for å sikre kontinuerlig forbedring. SalMar er interessert og nysgjerrig på nye løsninger som gjør dem mer effektive, miljøvennlige og sikker som leverandør. Partnerskapsmodellen vil være en ny plattform for god dialog og fel