Ingrid Vad Nilsen blir ny direktør i Kirkerådet

Ingrid Vad Nilsen (60) er i dag tilsatt som ny direktør i Kirkerådet. Hun kommer fra stillingen som ekspedisjonssjef for Kulturdepartementets avdeling for tro, livssyn og kulturvern.

Ingrid Vad Nilsen blir ny direktør i Kirkerådet.

- Vi er svært glade for å ha tilsatt Ingrid Vad Nilsen som ny direktør for Kirkerådets administrasjon. Hennes solide faglige kompetanse og brede erfaring fra norsk kirkelandskap kombinert med et komplekst lederansvar vil være uvurderlig for Kirkerådet i årene som kommer, sier leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum.

Vad Nilsen er utdannet ved Menighetsfakultetet i Oslo, først som cand. theol i 1984 og senere med praktisk teologisk eksamen fra samme sted i 1992. Hun har erfaring fra arbeid som kateket i Sør Varanger, generalsekretær i Norges kristne råd og prost på Kongsvinger. Siden 2008 har hun vært ekspedisjonssjef i Kulturdepartementet. I denne stillingen har hun hatt et særskilt ansvar for kirkesaker og dermed arbeidet med avviklingen av statskirken. Kirkerådets nye direktør har også hatt en rekke tyngre kirkelige verv, både nasjonalt og internasjonalt, blant annet som medlem i Kirkenes verdensråds sentralkomité i 2006-2008 og som leder i Mellomkirkelig Råd for Den norske kirke i 2003-2008.

Som Kirkerådets direktør skal Vad Nilsen lede Kirkerådets administrasjon, som har om lag 75 ansatte organisert i seks fagavdelinger, herunder sekretariatene for Mellomkirkelig råd og Samisk kirkeråd, i tillegg til sekretariatet for Bispemøtet. Sekretariatet er lokalisert i Oslo og Tromsø. Kirkerådet utøver arbeidsgiveransvar for 1280 prester og ca. 300 administrativt tilsatte i bispedømmerådene. Direktørens hovedoppgaver er å forberede saker for Kirkemøtet samt sikre gjennomføring av vedtakene.

Det er foreløpig ikke avklart når Ingrid Vad Nilsen tiltrer. Hun er ansatt i et åremål på seks år, med mulighet for forlengelse i en ny seks års periode. Hun tar over etter Jens-Petter Johnsen, som har hatt stillingen i 12 år.

For nærmere informasjon, kontakt:
Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet, tlf 917 10 747
Ingrid Vad Nilsen, tlf 901 74 183

Ingrid Vad Nilsen blir ny direktør i Kirkerådet.