Inger Lise Rypdal får årets bibelpris

Det Norske Bibelselskap har besluttet at Bibelprisen 2010 går til skuespiller og sanger Inger Lise Rypdal for hennes forestilling «Kvinnen ved brønnen»

Tirsdag 7. desember mottok Inger Lise Rypdal Bibelprisen 2010.

Med Bibelprisen ønsker Det Norske Bibelselskap å gi «anerkjennelse til en eller flere personer som har bidratt til å utvide og fornye bibelbruken, særlig med tanke på Bibelens bilder og fortellinger.»

- Det er en glede å gi denne anerkjennelsen til Rypdal for hennes forestilling, der hun har uttalt at hun med «Kvinnen ved brønnen» vil gi en stemme til Bibelens anonyme kvinner, sier generalsekretær Stein Mydske i Bibelselskapet.

Forestillingen hadde stor suksess da den ble til i 2001. Våren 2010 la hun ut på ny turné i Østlandsområdet, der konsertforestillingen var oppdatert med nye sanger hentet fra hennes album «Ansikter».

Inger Lise Rypdal ønsket å gjøre en forestilling som handlet om å tro, og om kvinnene som møtte Jesus. Slik blir evangeliet vist fra et kvinneperspektiv. Forestillingens kjerne ble fortellingen om kvinnen som går til Sykars brønn og der møter Jesus. Men forestillingen inkluderer også en rekke andre fortellinger fra Det nye testamentet. Både kvinner og menn opptrer; herunder Lasarus som vekkes opp fra de døde og Maria Magdalena, den første til å møte Jesus etter oppstandelsen. Rypdal fremfører alle rollene selv.

Tekstene er gjengitt ordrett slik de står i Bibelen og «er så sterke og flotte at de gir meg en ny opplevelse hver gang jeg framfører dem», uttalte skuespilleren. Og alt framføres på totendialekt; med unntak av Jesus.

- Mange har sagt at de får en helt ny opplevelse av disse kjente bibelhistoriene når de hører dem på dialekta mi, forteller Rypdal.

Hun har vært godt hjulpet av Marius Rypdal på perkusjon og elektronikk og Morten Reppesgård på tangenter. I tillegg har lokale kor på stedet bidratt i forestillingen.

Med Bibelprisen ønsker Bibelselskapet å gi anerkjennelse til en eller flere personer som har bidratt til å utvide og fornye bibelbruken, særlig med tanke på Bibelens bilder og fortellinger, i skjæringspunktet mellom kirke og kultur, mellom kristenliv og samfunnsliv.Prisen blir derfor tildelt bidragsytere og aktører i kulturlivet og i den videre samfunnssektor, men også innen bibelformidling i skole og menighet, blant barn og unge. Bibelprisen består av et eksemplar av praktboken «Olavsbibelen» og et innrammet originalblad fra Christian IVs bibel fra 1633.

Bibelprisen har tidligere blitt tildelt:

2009: Filmregissør Erik Poppe for hans arbeid med filmen «De usynlige».

2008: Alf Kristian Tellefsen for hans pionerarbeid med den samiske radioprogramserien «Veien gjennom Bibelen».

2007: Skuespiller Svein Harry Schöttker Hauge for rollen som Josef i teaterstykket «Jesus, gutten min» ved Rogaland Teater.

2006: Anne Ludvigsen Kaldestad for utviklingen av skoleutgaven av «Vandring gjennom Bibelen for barn».

2005: Kjell Markset for sitt arbeid med å bygge opp et bibelengasjement hos unge mennesker gjennom arbeidet i Kristen Idrettskontakt (KRIK).

2004: Direktør i Språkrådet Sylfest Lomheim for hans arbeid med å formidle Bibelen som en språklig Sareptas krukke, gjennom media og det offentlige rom.

2003: Bibelfortellerne Anne Flugstad og Birgitte Bjørnstad Sæbø for deres arbeid med å formidle Bibelens tekster som fortellerteater til barn og unge.

2002: Komponisten Egil Hovland for hans livs lange innsats med å tonesette bibelske tekster for bruk i menigheten. Familien Evensen for deres årelange arbeid med å skape et skriftspråk og oversette NT til et lokalt stammespråk på Papua Ny-Guinea.

2001: Ivar Skippervold for hans mangeårige virke med å formidle bibelhistorie som syngespill; også benyttet av uttallige barnekor og skoleklasser.

2000: Carl Henrik Grøndahl og NRK-Radioteateret for innspillingen av de fire evangeliene som radioteater.

1999: Evangeliesenteret ved Lise og Ludvig Karlsen for deres innsats for mennesker som vil ut av rusmisbruk, og til Roar Haldorsen Strat for hans visjon og gjennomføring av prosjektet «Bibel-X-pressen».

1998: Teatersjef Ola B. Johannessen for hans initiativ til å formidle Bibelens tekster fra teaterscenen, gjennom pilotprosjektet «Leselørdag» på Trøndelag Teater.

1997: Anna Jacobsen og Bierna Bientie for deres arbeid med å oversette Markusevangeliet til sørsamisk.

1996: Kjetil Bang-Hansen, Jannicke Tindberg og Svein Tindberg for teateroppsetningen «Evangeliet etter Markus».

1995: Forfatteren Edvard Hoem for hans bidrag til å fornye bruken av bibelske bilder og fortellinger i skjønnlitteraturen.

Kontaktpersoner:

Ingvild Ellingsen