Inger Elisabeth Sagedal leder politikk og samfunn i Bertel O. Steen

Bertel O. Steen har ansatt Inger Elisabeth Sagedal i en nyopprettet stilling som «Leder politikk og samfunn». Sagedal kommer fra stillingen som kommunikasjonssjef i Norges Automobilforbund (NAF). Hun har tidligere vært informasjonssjef i Oslo Politidistrikt, samt rådgiver på Stortinget for KrF.

Inger Elisabeth Sagedal, ny leder politikk og samfunn i Bertel O. Steen. Foto: Jarle Nyttingnes/Bertel O. Steen

Bilbransjen er inne i en fase preget av digitalisering og raske teknologiske endringer. Elektrifiserte biler står for halvparten av personbilsalget i Norge, og teknologi for selvkjørende biler utvikles raskt.

- Når det er så mye som skjer i vår bransje synes vi det er viktig at vi som sitter tett på utviklingen tar et ansvar for å kommunisere vår kunnskap utad både til forbrukere og myndigheter. Med sin lange erfaring fra både politikk og kommunikasjon vil Inger Elisabeth Sagedal spille en viktig rolle i dette arbeidet, sier Anders Rikter, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Bertel O. Steen.

«Den siste person som tar lappen er allerede født»
Bertel O. Steen venter store endringer i bransjen. Under tittelen «Den siste person som tar lappen er allerede født» lyste konsernet nylig ut 17 spennende stillinger som skal spille sentrale roller i denne transformasjonen. Med ansettelsen av Sagedal kommer enda en viktig brikke på plass.

- Den teknologiske utviklingen som til de grader vil endre transportsektoren og bilindustrien, fascinerer meg. Annonsen fra Bertel O. Steen signaliserte at de ønsket å ta en lederrolle i denne utviklingen, og var derfor noe som trigget meg veldig. Det å nå skulle få være med å jobbe med en så solid merkevare inn i denne teknologiske transformasjonen, er noe jeg gleder meg til. Det finnes vel ikke en mer spennende periode å jobbe i bilbransjen enn nettopp nå. For meg er dette en perfekt vei videre, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Utvikle morgendagens transportløsninger
Bertel O. Steen leverte i 2017 et historisk sterkt driftsresultat på 555 millioner kroner. Siden 2013 har konsernet økt sin omsetning fra 9,7 til 16,7 milliarder kroner.

- Bertel O. Steen har drevet med bil og mobilitet siden 1907, og spilt en ledende rolle i utviklingen av norsk samferdsel. Vi har en sterk posisjon og en tydelig ambisjon om å ta føringen også innen utviklingen av nye tjenester for morgendagens transportløsninger. Vi setter sammen et meget bra lag og jeg er glad for å ønske Inger Elisabeth velkommen til oss og de store oppgavene som venter, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

NAF søker etterfølger
Norges Automobilforbund starter nå en prosess for å finne en ny kommunikasjonssjef som skal overta etter Sagedal, og vil utlyse stillingen snarest. Marked og kommunikasjonsdirektør i NAF, Ulrica Risberg, ønsker Sagedal lykke til i en ny stilling.

- Inger Elisabeth Sagedal har gjort en meget god jobb for NAF i mange år, og nå starter den utfordrende, men spennende jobben med å finne hennes etterfølger, sier Risberg.

Inger Elisabeth Sagedal vil tiltre sin nye stilling før sommeren.

For eventuelle spørsmål:

Anders Rikter, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar: 920 84 996