Ingeniørutdanningene fortsatt ikke prioritert

Regjeringen fortsetter å nedprioritere ingeniørutdanningene i statsbudsjettet for 2019. NITO Studentene ønsker en finansiering av ingeniør- og teknologiutdanningene som dekker institusjonenes reelle kostnader.

- Regjeringen bommer når de fortsatt nedprioriterer utdanningene som skal bidra til gjennomføring av det grønne skiftet, utvikle fremtidens teknologi og sikre norsk velferd og økonomi i fremtiden, sier Tobias Lynghaug, leder av NITO Studentene.

I forslaget til statsbudsjett for 2019 blir det foreslått 25 millioner til styrking av Nasjonal arena for kvalitet i høgre utdanning, som skal gi økt kvalitet i utdanningene gjennom mer bruk av konkurranse og fagfellevurdering, og bedre og mer tilgjengelig kunnskap om utdanningskvalitet.

- Det er bra med penger til kvalitet, men det er en dråpe i havet når vi vet at det trengs minst 222 millioner til ingeniør- og teknologi utdanningene årlig, sier Lynghaug.

NITO Studentene mener at det er viktig at institusjonene som tilbyr ingeniør- og teknologiutdanningene kan gi studentene en kvalitativt god utdanning, som både er arbeidsrelevant, og som innebærer praksis og god oppfølgning og veiledning av studentene. En forutsetning for dette er at institusjonene har en forutsigbar og fremtidsrettet finansiering, som kan dekke de reelle kostnadene institusjonene har.

- Forskning viser at det kun er medisinutdanningen som er dyrere for institusjonene enn ingeniørutdanningene. Likevel får de treårige ingeniørutdanningene nest minst penger. Nedprioritering av ingeniørutdanningene er det motsatte av en investering i fremtiden, uttaler Lynghaug.

I budsjettforslaget er det også et forslag om å gi Universitets- og høgskolerådet to millioner for å styrke arbeidet med IKT-trygghet og praksis i ingeniørutdanningene.

- Praksis i ingeniørutdanningene har lenge vært en av våre kjernesaker, og vi er glade for at regjeringen anerkjenner behovet for praksis i budsjettforslaget, men dette er en dråpe i havet sammenliknet med behovet, avslutter Lynghaug.

NITO Studentene er interesseorganisasjonen for over 12 000 master- og bachelorstudenter innen ingeniør- og teknologifag, og er en del av Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.