Ingen sugerør i drinken neste sommer

Reisearrangøren Ving skal, sammen med sine eiere i Thomas Cook Group, fjerne 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 2019.

Første steg er å fjerne engangsartikler av plast, som sugerør og rørepinner.

– Skal du bo på ett av Vings egne hotell neste sommer, vil du verken få sugerør eller rørepinne i drinken din, forteller informasjonssjef Siri Røhr-Staff.

Ifølge Ving havner 8 millioner plastartikler i havet hver dag*. I sommermånedene øker mengden plastsøppel med 40 prosent, noe som viser en direkte kobling mellom turisme og plastforsøpling. På bakgrunn av dette innleder Thomas Cook Group et langsiktig arbeid med å redusere bruken av plastartikler.

Vil ha store endringer – raskt
– Vi har hatt fokus på bærekraft lenge, og vi har mye vi ønsker å ta tak i, men med dette initiativet gjør vi relativt store endringer som vi håper vil gi raske resultater. I tillegg bidrar vi til å påvirke både leverandører, myndigheter og resten av bransjen til å dra lasset sammen med oss, i riktig retning, sier Røhr-Staff.

Første steg fra Ving og Thomas Cooks side er å fjerne engangsartikler av plast, som sugerør og rørepinner, fra egne konsepthotell og eget flyselskap – Thomas Cook Airlines.

– Dette virker kanskje ikke så viktig, men det tilsvarer faktisk 70 tonn plast i året. Det er dessuten produkter som gjestene våre selv sier at de kan klare seg uten. Parallelt med dette skal vi identifisere hvor mye annen plast både vi og underleverandørene våre bruker, og den kunnskapen skal vi ta med oss i de neste steg for å redusere bruken av engangsartikler og plast ytterligere, sier Røhr-Staff.

Mange er bekymret
Ving og Thomas Cook gjennomførte i oktober en undersøkelse som viser at 93 prosent av gjestene deres er bekymret over plastforsøplingen i havet.

– Dette er jo noe gjestene våre ser med egne øye når de er ute og reiser, og vi er overbevist om at de også ønsker å gjøre noe med dette alvorlige problemet.

De som deltok i undersøkelsen hevder at de ikke har noen problemer med å slutte å bruke engangsartikler som sugerør, blandepinner, plastbestikk og badeballer. 72% sier også at de kan tenke seg å kjøpe en drikkeflaske som kan brukes om igjen, i stedet for å kjøpe stadig nye engangsflasker med vann.

– Dette viser at både gjestene våre og vi har et sterkt engasjement og ønske om å ta vare på reisemålene vi elsker, og at vi kan jobbe sammen for å få til gode og varige løsninger, avslutter Vings informasjonssjef.

*2005 United Nations Environment Programme report “Marine Litter An analytical overview”.

Første steg er å fjerne engangsartikler av plast, som sugerør og rørepinner.

Thomas Cook Group lanserer initiativet #noplaceforplastic - tar bort 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 20195.11.2018 11:41Pressemelding

Thomas Cook Group, som Ving er en del av, ønsker å minske plastforsøplingen i havet. Hver dag når 8 millioner plastartikler havet*, søppel som ødelegger havmiljøet og som også når strendene rundt omkring i verden. Målet til Thomas Cook og Ving er at 70 tonn plastikk skal bort i løpet av 2019. Dette er et første steg i selskapets langsiktige initiativ #noplaceforplastic.