Industri Energi

Ingen streik på flyteriggområdet

Meklingen på flyteriggområdet er i havn. Industri Energi og Norges Rederiforbund har blitt enige om lønnsøkning med en ramme for årslønnsvekst på 2,33 prosent. – Dette er et akseptabelt oppgjør. Selv om vi ikke nådde helt opp, viser vi at vi tar ansvar i den situasjonen næringen er i, sier Leif Sande, forhandlingsleder og forbundsleder i Industri Energi.

For tariffert personell gis et tillegg på 1 prosent. For gruppen individuelt avlønnede i den enkelte bedrift gis et lønnstillegg innenfor en minimumsramme på 1 prosent.

Ingen får mindre enn 5.500 kroner inkludert feriepenger. I snitt gir dette et generelt tillegg på 7200 kroner.

Natt til torsdag, 25. juni på overtid, klokken 02.00 kom Industri Energi og Norges Rederiforbund til enighet i meklingen om årets mellomoppgjør på flyteriggavtalen. Avtalen omfatter 5500 medlemmer i Industri Energi på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.

Oppgjøret er i tråd med mellomoppgjøret for operatør, boring og forpleining og oljeservice.

Generelt minimumstillegg på 5.500 kroner
På grunn av overheng og ansiennitetsutvikling for fjoråret utgjør resultatet sammen med årets tillegg en total ramme på 2,33 prosent. Minstelønnssatsene i alle gruppene økes med minimum 5.500 kroner i året inkludert feriepenger.

Øvrige resultat:

• Nattillegget økes med 1 krone
  • Helligdagstillegget økes med 20 kroner.

Et ansvarlig oppgjør

- Det er et ansvarlig oppgjør som signaliserer alvoret oljebransjen er inne i, og det vi måtte gi avkall på får vi heller ta igjen neste gang, sier forhandlingsleder Leif Sande.

- Vi er glad for at Norges Rederiforbund kom oss i møte denne gangen og gav et oss et akseptabelt oppgjør.  Dette er i tråd med Norsk olje og gass sitt oppgjør, sier Sande.

For ytterligere informasjon om oppgjøret, kontakt: Leif Sande, forbundsleder, telefon 901 10 701  Terje Valskår, nestleder, telefon 901 16 398 Øyvind Hopland, forbundssekretær, telefon 908 40 910

For ytterligere informasjon om oppgjøret, kontakt:

Leif Sande, forbundsleder, telefon 901 10 701
Terje Valskår, nestleder, telefon 901 16 398
Øyvind Hopland, forbundssekretær, telefon 908 40 910

Om Industri Energi

Industri Energi
Torggata 15

22 03 22 00https://www.industrienergi.no

Industri Energi er Norges største og mest slagkraftige forbund for ansatte med tilknytting til olje-, gass- og landindustri. Bransjer som står for 80 prosent av den norske eksportverdien. Forbundet har over 56.000 medlemmer og er det fjerde største forbundet i LO.

Følg pressemeldinger fra Industri Energi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Industri Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Industri Energi