Ingen ny boligskatt

13.6.2016 11:28 | Huseiernes Landsforbund

- Dette er en full seier for oss, påpeker generalsekretær Peter Batta i Huseiernes Landsforbund (HL), etter at skatteforliket nå foreligger. - Det står ikke ett ord om at ligningsverdiene for hus og bolig skal økes, eller at formuesskatten skal økes, eller at det innføres en ny statlig bolig- eller eiendomsskatt, sier Batta.

Det startet med at Scheel-utvalget, som avga innstilling om skattereform for vel 2 år siden, foreslo at bolig og eiendom måtte få en betydelig skatteøkning når selskapsskatten skulle redusere kraftig. Det kunne dreie seg om flere titalls milliarder kroner i økt boligskatt.

Deretter har «Alliansen for norsk, privat eierskap» med NHO i spissen drevet kraftig lobbyvirksomhet for å få formuesskatten på «arbeidende kapital» fjernet mot at boliger skulle fa en økning på åtte til 10 milliarder kroner.

I kjent stil har en del såkalte «økonomieksperter» og teoretiske forskningsmiljøer som vanlig også argumentert for betydelig økning i bolig- og eiendomsbeskatningen.

-Vi har presentert vår argumentasjon til Finanskomiteens medlemmer med en rekke utredninger og notater som heldigvis har fått gjennomslag. I skatteforliket som Regjeringspartiene har blitt enige om med Arbeiderpartiet og Senterpartiet er det kun ett punkt som omhandler eiendom. Det er forslag nummer 15. om at Regjeringen bes gjennomgå og forbedre systemet for verdivurdering av fritidseiendom. Dette var faktisk også ett forsalg som vi ga vår tilslutning til, påpeker Peter Batta i Huseiernes Landsforbund.

Konsekvensen av at selskapsskatten reduseres er at verdien av rentefradraget også blir redusert med tilsvarende prosentsats.