Ingen lisensøkning

Kringkastingssjefen er svært overrasket over regjeringens forslag om null kroner i lisensøkning for 2017.

Da regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 ble lagt fram for Stortinget i dag, ble klart at regjeringen foreslår å ikke øke NRK-lisensen. På forhånd hadde NRK spilt inn et ønske om en økning på 30 kroner.

Kringkastingsavgiften vil i 2017 fortsatt utgjøre 2 577 kroner eksklusiv merverdiavgift, og 2 834,70 kroner inkludert 10 prosent merverdiavgift.

- Følger ikke opp Stortinget
Det er bare sju måneder siden et samlet storting ga NRK et styringssignal som innebar forutsigbarhet og kostnadsdekning for lønns- og prisvekst. Dette skjedde i forbindelse med behandlingen av regjeringens stortingsmelding om allmennkringkasting.

- Vi har tatt dette signalet på alvor. Derfor syns jeg det er svært overraskende at regjeringen ikke følger opp. En forutsigbar og langsiktig finansiering av NRK er viktig for å sikre produksjon av norsk innhold i en situasjon der de globale medieaktørene bare blir sterkere og sterkere, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

-  NRK har ikke bedt om så lav lisensøkning på flere tiår. I de 30 kronene lå det inne en effektivisering på over 50 millioner kroner. I tillegg har vi de siste årene effektivisert med 350 til 400 årsverk. Dette kommer til å få konsekvenser for tilbudet til publikum. Det er rett og slett så enkelt som at vi får mindre tilbud for mindre penger. Dette forslaget betyr at vi totalt må rasjonalisere med over 100 millioner kroner i 2017.  Hvordan det vil ramme tilbudet, er det selvsagt for tidlig å si noe om, sier kringkastingssjefen.

Han sier at dette vil kreve enda større fleksibilitet i NRK, men at organisasjonen heldigvis har vist stor evne til å omstille seg.

Øyvind Werner Øfsti.