Influencer i kroppsbygging og leverandører dømt for influencermarkedsføring
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.
Fim har behandlet en klage hvor influenceren Martin Heede markedsfører kosttilskuddene Highly Branched Cyclic Dextrin fra Gymgrossisten og Nocco. Martin Heede er en profesjonell aktør innen kroppsbygging og trening.
Bildene i de konkrete kampanjene som er innklaget er «påkledt», i den forstand at Heede er avbildet i et treningsstudio med T-shirt påført logo. I én av videoene drikker Heede Nocco og iført slåbrok snakker han om hvor mye han gleder seg til å komme seg til treningsstudio igjen. Utvalget reagerer ikke på billedbruken i annonsene isolert.
Utvalget er imidlertid av den oppfatning at når en instagramprofil er såpass generelt kroppsfiksert som Heedes instagramprofil er, så har Heede et mindre spillerom for samarbeid med leverandører av kosttilskudd enn han ville hatt om den generelle profilen ikke var like egnet til å skape kroppspress. Fims vurdering er at en profesjonell profil som kombinerer kroppsbygging med svært gode resultater i konkurranseidretten sin har et særlig stort ansvar for å bidra til at barn og unge ikke utsettes for utseende- og kroppspress. Fim vurderer at den generelle billedbruken på instagramprofilen, fokus på muskelbygging, andel av norske følgere under 24 år, samt et profesjonelt samarbeid med leverandør av kaloritelling og slanking gjør at Heedes instagramprofil bidrar til å fremme kroppspress. Klageren har derfor fått medhold i sin klage.
Bilder
Dokumenter
Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:
- gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
- ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.
For mer informasjon se www.fim.as
Følg pressemeldinger fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fim behandler klager om influencermarkedsføring14.6.2021 16:00:00 CEST | Pressemelding
Fem saker er ferdigbehandlet
Fim nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring19.4.2021 14:57:22 CEST | Pressemelding
To fellende og en akseptabel sak er ferdigbehandlet
Fim feller influencermarkedsføring for kroppspress12.4.2021 14:00:00 CEST | Pressemelding
Rollemodell og importør innretter seg ikke etter Fims retningslinjer
Fim – to nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring26.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Et fellende vedtak og et vedtak som er funnet i orden
Fim slår ned på indirekte markedsføring av kosmetiske inngrep19.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for Beauty Medical Oslo i strid