Ina Wroldsen gir ut årets sterkeste låt

15.12.2016 09:00 | Universal Music Norge

Da Ina Wroldsen reiste til Rwanda med Plan, var hun ikke forberedt på alle skjebnene hun kom til å møte. Som mor i et ressurssterkt land som Norge er det vanskelig å forestille seg fortvilelsen og redselen til foreldre med barn som er så syke at de knapt puster lenger. Hjelpen lar vente på seg. Det er ikke plass, tid eller ressurser til å redde alle. En av skjebnene Ina møtte i Rwanda rystet henne så sterkt at det ble til en låt. En låt som forteller en historie så sterk at den tar pusten fra deg.

Hør “St. Peter” her.

Min tur til Rwanda med Plan var tøffere enn jeg hadde kunnet forestille meg, og den ettermiddagen på sykehuset med Lille Bertie var så hjerteskjærende surrealistisk at det på en måte føltes som om det egentlig ikke skjedde i det hele tatt.

Det satt en kvinne på min alder i køen utenfor "sykehuset" da vi kom, og av en eller annen grunn så møttes øynene våre. Jeg har aldri sett så triste og desperate øyne før..

Blikket hennes ble med meg inn på sykestua med Bertie, og etter en liten time, begynte det å ramle inn dødssyke unger med foreldrene sine.

Nummer tre i køen, var en liten gutt ved navn Peter. Han var helt apatisk. Moren hans kom inn med en liten baby bundet i et håndkle på ryggen, hun var kvinnen med øynene fra køen.

Da Peter's lille kropp var i ferd med å gi opp, gjorde han på seg, og hun begynte å bli panisk. Babyen hennes skrek hele tiden, så jeg tok han, mens hun tok Peter med seg til Latrinen for å vaske ham.

Jeg stod der i solen i et vakkert land, jobbet mot mine egne tårer (de hjelper ingen) mens jeg febrilsk forsøkte å roe ned  barnet i armene mine, uten hell forøvrig, med "Mikkel rev" og "Bæ bæ lille lam".

Jeg så en mor som kunne vært meg, uten noe slags form for hjelp eller sikkerhetsnett; prøve å vaske den glohete febersyke gutten sin med kaldt vann på et jordgulv..

Jeg glemmer det aldri.

Når vi var nødt til å dra, tok hun hånden min, så på meg med det blikket igjen og sa "God bless you". Jeg tenkte at dette er helvete, og at det ikke finnes noen Gud her, kun demoner i form av mygg, sult og bakterier.

Det kunne ikke blitt mere urettferdig.

Jeg hadde en tekstlinje i hodet, i bilen på veien tilbake og det var "In The middle of hell lies a little St.Peter" ..

Jeg kom tilbake til huset, og skrev ut sangen. Rett fra hjertet. Og jeg ba. Fordi der, i den situasjonen, så var det ingenting annet å gjøre.

Det er det jævligste jeg har vært med på.”

Ina Wroldsen

Adelén aktuell med dansbar popsingel18.8.2017 13:06Pressemelding

Etter et år i studio hvor hun har arbeidet med nytt materiale, er den norske sangerinnen Adelén endelig klar med ny musikk. Neste singel ut er «Go Home»  - en dansbar, urban popsang med et amerikansk særpreg, som er perfekt for de sene sommerkveldene.   Popartisten har nå beveget seg inn i et nytt landskap, hvor hun utforsker nye sider av seg selv - ikke bare som artist, men som låtskriver. Dette er nemlig den første låten Adelén gir ut som hun har skrevet selv. «Go Home» er laget i samarbeid med det anerkjente danske produsentteamet Providers, som tidligere har jobbet med store skandinaviske artister som Rasmus Seebach og Medina. Hør "Go Home" HER.   «Motivasjonen bak å skrive "Go Home" var å forsøke å fremstille et klisjéfylt scenario - hvor en jente ikke hører fra en gutt etter å ha blitt med han hjem, men med et rolleskifte. Realiteten er at dette går begge veier. Jeg synes det er kult og viktig at vi mer og mer blir åpne til at kvinner får uttrykke friheten t

Justin Bieber og BloodPop® med ny singel17.8.2017 18:18Pressemelding

I dag kl. 18 slapp Justin Bieber og BloodPop® låta «Friends» på alle plattformer. Låten er co-skrevet med popkometen Julia Michaels, som også jobbet med BloodPop® på Biebers gigahit «Sorry» fra 2015 Amerikanske BloodPop® har de siste årene gjort stor suksess som låtskriver og produsent for blant andre Madonna, Skrillex, Charlie XCX og på flere låter på Biebers forrige album «Purpose». Justin Bieber har medvirket på hits med både DJ Khaled og David Guetta i år. Aller størst har samarbeidet med Luis Fonsi og Daddy Yankee på remixen av «Despacito» blitt. Låta har for øyeblikket nesten 750 millioner streams på Spotify og har toppet Billboard-lista i 14 uker på rad. I Norge har den toppet VG-lista i 15 uker på rad.

Madonna feirer med konsertfilm16.8.2017 15:28Pressemelding

I dag fyller en av verdens største artister 59 år, noe som markeres ved annonseringen av «Madonna: Rebel Heart Tour». Konsertfilmen slippes på Blu-Ray, DVD og digitalt 15. september, men kan forhåndsbestilles fra og med i dag.   I tillegg slippes det et livealbum med 22 låter av ikonets største låter fra karrieren og fra det nyeste albumet «Rebel Heart». I dag ble det også sluppet en liveversjon av «Material Girl» på alle plattformer. Du kan se oversikt over alt innholdet i det vedlagte dokumentet.  «Madonna: The Rebel Heart Tour» inneholder konsertmateriale fra hele den omfattende verdensturneen som startet i Nord-Amerika i september 2015 og ble avsluttet i Sydney  20. mars 2016. Konsertefilmen inneholder også ekslusive behind the scenes-bilder fra turneen. Filmen er regissert med Danny B. Tull og Nathan Rissman, som har jobbet tett med Madonna på flere prosjekter.

Hkeem & Unge Ferrari med r&b-ballade11.8.2017 08:30Pressemelding

20 år gamle Abdulhakim Hassane aka Hkeem opplevde at hans debutsingel "Fy faen" ble den mest populære norske sangen denne sommeren. Låta gikk  #1 i Norge, og lå 12 uker topp 4 på VG-lista. Den har nå snart streamet 25 millioner ganger på Spotify, og gått 4 x platina i Norge. "Fy Faen" gikk topp 20 på Spotify i Sverige, og gjorde det bra i både Danmark og Finland. Låta havnet på viral-listene i 12 land, inkludert topp 10 på den globale viral-listen på Spotify. I dag, 11. August, slipper han sin andre singel, "Urettferdig", en følsom midtempo r&b- ballade. Med seg på låta har han en av de mest etablerte og populære r&b artistene i Norge, Unge Ferrari. Med denne låten viser Hkeem en ny og sårbar side som artist, en artist som helst sikkert vil prege norsk musikk i lang tid fremover. "Urettferdig" er produsert av Eirik Tilleri og Kjetil Bjelvin.   - "Urettferdig" handler om mennesker som har gått bort - mennesker man savner. Man ka

Avicii er endelig tilbake med ny musikk10.8.2017 16:07Pressemelding

I dag slapp den svenske superstjernen EP’en «AVĪCI», som er første slipp av ny musikk fra Tim Bergling siden han slapp albumet «Stories» i 2015.   Hør Aviciis nye EP her.  Etter åtte intense år med musikk og turnering verden over annonserte Avicii at han skulle trekke seg tilbake i 2016, noe som fikk fans verden over til å frykte at han hadde gitt seg med musikk for godt.   Rett før annonseringen dro Avicii på en lengre reise gjennom USA med noen av sine nærmeste venner og samarbeidspartnere. På denne reisen fant han tilbake til gleden ved å produsere musikk, og skapte blant annet låta «Without You» med sin gode venn og samarbeidspartner Sandro Cavazza. Låta er et av seks spor på den ny EP’en «AVĪCI», som ble annonsert på hans sosiale kanaler for en uke siden. På den har han også samarbeidet med Rita Ora, AlunaGeorge, Billy Raffoul og svenske Vargas & Lagola. Noen av låtene, som «Without You», har fans fått høre før, blant annet på Ultra Music festival i Miami i 2016.  Avicii har f