Ilsengstiene i Hedmark kåret til Norges beste turrute

I fjor sommer arrangerte fylkeskommunene og Gjensidigestiftelsen en fylkesvis kåring av Norges mest populære turruter. Under STI-konferansen Bergen ble det tirsdag kveld klart at det er Ilsengstiene som er kåret til Norges beste turrute.

Margrete Ruud Skjeseth fra Hamar og Hedemarken turistforening og ildsjelen Hans Kroglund kunne jublende og til stående applaus fra 300 konferansedeltakere, motta gullskiltet som forteller at Ilsengstiene er Norges beste turrute.

Det siste halve året har det blitt gjennomført en nasjonal kåring av de beste turrutene i landet. I fjor sommer kunne man stemme frem sine favoritturer blant 100 nominerte ruter på www.turrute.no, og deretter ble 16 ruter plukket ut som fylkesvinnere som gikk videre til en landsfinale. Fem av disse rutene gikk videre til en superfinale. De fire andre rutene i superfinalen var Trivelselskogen i Sogn og Fjordane, Borras Vestre i Finnmark, På tur i Levanger i Trøndelag, og Isesjøstien i Østfold. Vinneren ble plukket ut av en jury bestående av Tursøstrene Hege og Stine Schultz Heireng, Frank Skjærbekk fra Tjukkasgjengen og juryformann Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk friluftsliv.

En nesten umulig oppgave

Å kåre en vinner har vært svært vanskelig, forklarer juryleder Lasse Heimdal. Dette er i utgangspunktet en umulig oppgave, da vårt vakre land er variert, og gir svært ulike forutsetninger for turopplevelser enten man går på de høye fjell, langs de trange fjorder, i de dype skoger eller langs kulturlandskap på flatbygdene.  Vi har derfor sett etter en tursti som i tillegg til å ha alle kvalitetene en god tursti skal ha, kan være et godt eksempel på hvordan man utnytter de lokale forhold til beste for flest mulig brukere, forklarte han fra scenen.

Frank Skjærbekk fra Tjukkasgjengen påpekte at alle de fem rutene er så flotte at alle kunne blitt årets vinner. Diskusjonene i juryen har vært gode, og vi ble tilslutt også samstemte i begrunnelsen når vi nå står vi igjen med én vinner, ble trukket frem av Skjærbekk.

Hege og Stine Schultz Heireng, som står bak den populære bloggen tursøstre.no, trakk frem at vinneren av “Norges beste turrute” har klart å etablere et bredt stinettverk i et variert turområde, der naturen og kulturlandskapet spiller hovedrollen. Her er turruter med høy opplevelseskvalitet, som passer for ulike brukergrupper, og som er tilgjengelig hele året - til fots, med ski på beina eller på hesteryggen, sa Stine.

Det er etablert rasteplasser, satt opp informasjonsskilt ved severdigheter og kulturminner, og satt opp flere ulike turrutemuligheter som gjør området spennende og variert - et sted man kan returnere til uten å følge de samme sporene hver gang, fulgte Hege opp.

Hans Kroglund og Margrete Ruud Skjeseth sammen med juryen

Stolte vinnere

Vi er kjempestolte på vegne av et lokalmiljø der både idrettslag, turistforening og 25 grunneiere bidrar til svært gode muligheter for nærmiljø friluftsliv både for de som bor på Ilseng men også alle i Hamarregionen. Her er det tusenvis av dugnadstimer og jevn oppfølging til beste for oss alle, sier de stolte vinnerne Hans Kroglund og Margrete Ruud Skjeseth.

Vinneren får en informasjonstavle som forteller at turruta er Norges beste turrute.

Margrete Ruud Skjeseth, daglig leder i Hamar og Hedemarken turistforening
e-post: Margrete.ruud.skjeseth@dnt.no

Paal Mork-Knutsen, Senior kommunikasjonsrådgiver Gjensidigestiftelsen
e-post: pmk@gstift.no

Bilder

Last ned bilde
Margrete Ruud Skjeseth fra Hamar og Hedemarken turistforning og ildsjel Hans Kroglund. Juryen i bakgrunnen.
Last ned bilde

Om Gjensidigestiftelsen

Om turskiltprosjektet

Turskiltprosjektet er et nasjonalt skilt- og merkeprosjekt der Gjensidigestiftelsen og fylkeskommunene i fellesskap har gitt økonomisk støtte til merking, skilting og informasjonstiltak knytta til turruter.  Norsk Friluftsliv, Friluftsrådenes landsforbund og DNT har bidratt med faglig kompetanse. Miljødirektoratet, helsedirektoratet og Innovasjon Norge har også vært involvert.

I tillegg har turlag, turistforeninger, idrettslag, historielag med flere, bidratt med over 100 000 dugnadstimer. Totalt har turskiltprosjektet bidratt til skilting av en strekning på rundt 40.000 kilometer, og nær 70 000 skilt er satt opp siden prosjektet startet i 2010.

Om Ilsengstiene

Stinett på over 25 km som går gjennom skog, kulturlandskap og langs fire elver på Ilseng i Hedmark.

Mange gode turmål, med rasteplasser og informasjon- og karttavler langs løypene. Motivasjonstiltak for økt bruk av løypene med to bøker som man kan registrere seg i for å vinne premier.

Gradering: Blå (middels)

Passer: Voksne, Barn, senior,

www.ilsengstiene.no

Lenke til ut.no: https://www.ut.no/tur/2.6741/

Følg pressemeldinger fra Gjensidigestiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gjensidigestiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Gjensidigestiftelsen