Ikonet Volkswagen Golf fyller 45 år

Golf fyller 45 år – den 29. mars 1974 startet Volkswagen produksjonen av Europas mest suksessfulle bil.
Ikonet Golf 45 år!
  • Det har blitt bestilt en ny Golf hvert 41. sekund siden 1974

• 35 millioner biler er solgt – Golf er Volkswagens bestselger

• Produksjonen startet i Wolfsburg 29. mars 1974

I Wolfsburg, den 29. mars 1974, startet den offisielle produksjonen av det som skulle bli en bestselger. Den gang kunne ingen hos Volkswagen ane at etterfølgeren til den legendariske Bobla skulle selges i mer enn 35 millioner eksemplarer. Rent matematisk har det blitt bestilt en ny Golf ett eller annet sted i verden hvert 41. sekund, hver dag, uten avbrudd, i 45 år. Det gir et snitt på rundt 780 000 biler hvert år.

– Golf er selve hjertet i merket vårt. Den representerer fremskritt og teknologi som ingen annen bil. Golf var for eksempel den første bilen som gjorde sikkerhetsteknologi tilgjengelig for millioner av mennesker. På denne måten har den preget hele generasjoner, sier Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer hos Volkswagen.

Brandstätter understreker videre: – I syv generasjoner har Golf bidratt til utviklingen av Volkswagen som merke og gruppe, til å bli en av de viktigste bilprodusentene i verden.

– I 1974 stod våre medarbeidere overfor utfordringen med å gjennomføre endringen fra Boble til Golf. Siden den gang har vi konsekvent videreutviklet vår hovedfabrikk, og her i Wolfsburg bygger vi i dag i tillegg til Golf også e-Golf 1), Golf GTE 2) og Golf Sportsvan, og ytterligere tre modeller, forteller Dr. Stefan Loth, fabrikksjef hos Volkswagen i Wolfsburg.

Golf er en av få klasseløse kompaktmodeller som selges over hele verden, og den vil også i fremtiden være en pilar for Volkswagen. Med de mest moderne fremdrifts-, assistent-, infotainment- og betjeningssystemene, vil den også fremover levere avgjørende impulser for morgendagens mobilitet.

- Volkswagen Golf ble selve målestokken for kompakte småbiler og sørget faktisk for at hele klassen straks ble omdøpt til «Golf-klassen», sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge. Golf er siden den gang blitt Volkswagens desidert viktigste modell, og det er fremdeles få biler som kan måle seg med posisjonen til Volkswagen Golf. Med stadige oppgraderinger i form av tekniske innovasjoner, plassutnyttelse, sikkerhetssystemer og strengere miljøkrav, har Golf greid å befeste posisjonen som målestokken i Golf-klassen. Golf er dessuten en bil som på en unik måte kan kalle seg klasseløs med hensyn på kundegruppe uansett alder, kjønn og sosial status, legger Edvardsen-Eibak til.

- Vi er stolte av at det hittil i Norge er solgt hele 265.800 Golf i Norge siden introduksjonen i 1974, sier Harald Edvardsen-Eibak.

- Dette gjør folkebilen Golf til den mest solgte modellen gjennom tidene. Den har vært Norges mest solgte modell i 18 av de 45 årene den har vært på markedet (mest solgt i 1992-1993-1994-1995-1996-1998-1999-2000-2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016 og 2017). I dag utgjør salget av e-Golf nesten 90% av Golf-salget i Norge, tilføyer Edvardsen-Eibak.

Viktige datoer for debuten av Golf I:

29.03.1974:       Første Golf ruller av båndet – starten av serieproduksjonen

08.07.1974:       Golf står i salgslokalene hos Volkswagens forhandlere

05.08.1974:       Utleveringen av nye Golf til kunder begynner

Golf I i 1974:

Karosseri:           To- og firedørs combicoupé

Interiør:              Femseter, 300 liter bagasjerom, nedfellbart baksete.

Motorer:             1,1 liter firesylindret bensinmotor, 37 kW (50 hk)

1,5 liter firesylindret bensinmotor, 51 kW (70 hk)

Drivlinje:             Forhjulsdrift, firetrinns manuell girkasse, tretrinns automatgir som ekstrautstyr

Toppfart:            140 km/h (50 hk, manuelt gir); 160 km/h (70 hk, manuelt gir)

Modellutvalg:   Golf og Golf L (begge 50 hk); Golf S og Golf LS (begge 70 hk)

1. e-Golf, 100 kW (136 hk) – (NEDC) energiforbruk, kWh/100 km: kombinert 14,1 – 13,2; CO2-utslipp kombinert, g/km: 0; effektivitetsklasse A+
  2. Golf GTE, 150 kW (204 hk) – (NEDC) drivstofforbruk, l/100 km: kombinert 1,8 – 1,6; energiforbruk kWh/100 km: kombinert 12,0 – 11,4; CO2-utslipp kombinert, g/km: 40 – 36, effektivitetsklasse A+

Viktige datoer for debuten av Golf I:

29.03.1974:       Første Golf ruller av båndet – starten av serieproduksjonen

08.07.1974:       Golf står i salgslokalene hos Volkswagens forhandlere

05.08.1974:       Utleveringen av nye Golf til kunder begynner

Golf I i 1974:

Karosseri:           To- og firedørs combicoupé

Interiør:              Femseter, 300 liter bagasjerom, nedfellbart baksete.

Motorer:             1,1 liter firesylindret bensinmotor, 37 kW (50 hk)

1,5 liter firesylindret bensinmotor, 51 kW (70 hk)

Modellutvalg:   Golf og Golf L (begge 50 hk); Golf S og Golf LS (begge 70 hk)

Ikonet Golf 45 år!
Generasjonene av Golf side om side.
Harald Edvardsen-Eibak. Direktør Volkswagen i Norge.