Ikke slipp mus og rotter inn i huset

Milde vintre gjør at bestanden av mus og rotter øker. Vond lukt, lort og lyder i veggene er tegn på at skadedyrene har flyttet inn i boligen din.
Elektriske ledninger er spesielt utsatt for skadeverk når mus og rotter flytter inn. Foto: iStock.

I løpet av vinteren får forsikringsselskapene inn mange saker fra boligeiere som har fått uønsket besøk av smågnagere. Hvor mange og hvor omfattende skadene er, varierer fra år til år. I 2014 var det museår, og vanlig syklus er museår hvert fjerde år, på grunn av naturlige svingninger i bestandene av byttedyr og rovdyr.

– De største skadene kan koste flere hundre tusen kroner, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.

Lager lyd
Ifølge skadesjefen er det flere tegn på at skadedyrene har kommet på besøk.

– Hvis du opplever ukjent og vond lukt fra steder du ikke helt klarer å lokalisere, kan det tyde på uønsket besøk. Et annet tegn er små, svarte lort rundt i huset, ofte i kjellere eller på loft. Mus og rotter lager også lyder i veggene, mens de kravler rundt, sier Persson.

Hun forteller at elektriske ledninger og vannrør er spesielt utsatt, og at det i verste fall kan oppstå brann eller vannlekkasjer.

– Smådyrene går også løs på treverk og isolasjon, som kan ødelegge viktige bygningskonstruksjoner og føre til fuktskader, sier Persson.

Tett sprekkene
Har du først fått skadedyr, kan man prøve å bli kvitt dem gjennom feller. I andre omgang bør man ta kontakt med firmaer som er spesialister på å fjerne dem.

Det beste er å unngå at de i det hele tatt kommer inn huset.

– Et godt råd er å tette igjen sprekker i grunnmur og vegger. Mus trenger ikke mer enn 6-7 mm åpning for å ta seg inn, sier Persson, som anbefaler i kontrollere kjellere og loft.

Bekjempelse av skadedyr er ikke en del av standard hus- og hytteforsikring. Det samme gjelder skadene som gnagerne forårsaker. Du må ha tegnet råte-/ skadedyrforsikring for bekjempelsen, og en tilleggsdekning (som feks. Husforsikring Pluss eller Hytteforsikring Pluss) for følgeskader av skadedyr.

– Mange har ikke tenkt på risikoene som mus og rotter utgjør. Et godt tips er å sette seg inn i egne forsikringsbetingelser, slik at man unngår dyre overraskelser, sier Persson, som ønsker å dele Codans tips for å holde rotter og mus unna.

Slik holder du rotter og mus borte:

• Tett igjen sprekker i grunnmur og vegger.
  • Tett sprekker, lufteluker og ventiler med finmasket metallnetting.
  • Unngå klatremuligheter. Rotter og mus er gode klatrere, så unngå stiger og grener fra trær eller busker langs husveggene.
  • Hold hagen ryddig og sett lokk på komposten eller tøm den for gammel nedfallsfrukt o.l.
  • Klipp gresset. Gnagerne liker seg ikke på åpne gressplener; der mangler de gjemmested for rovdyrene.
  • Ikke oppbevar hundefôr, fuglefrø eller annen mat i garasje/utebod.
  • Rengjør regelmessig. Matrester under kjøleskap og komfyr er koldtbord for smådyrene.
  • Sørg for at toalettets vannlås er i orden. Rotter kan finne vei inn til boligen via kloakken.
  • Kontroller loft og kjeller jevnlig.

Annika Persson i Codan Forsikring deler tips for å holde mus og rotter unna boligen. Foto: Codan.