Ikke la deg lede inn i fristelse – rygg inn når du skal parkere

I julestresset koker det nå med biler, voksne og barn på parkeringsplasser og i parkeringshus. Alt for mange kjører med fronten inn når de skal parkere, fordi det føles lettvint og fordi de kommer lettere til i bagasjerommet når de skal hjem igjen. Ikke la deg friste til det som framstår som lettvint.

Rygg inn, det gir mye bedre oversikt når du skal ut igjen, og du unngår ulykker, oppfordrer NAF.

– Rygg inn, det gir mye bedre oversikt når du skal ut igjen, og du unngår ulykker, oppfordrer Marlene Engan Aasen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Førjulstiden er nemlig tiden for småbulking og skrekken er jo at det skal skje en ulykke midt i stresset. Derfor er det tryggest å bruke litt tid på å rygge inn på den ledige parkeringsplassen, mens barna fortsatt sitter i bilen.

– Parkerer du med fronten inn, får du en uoversiktlig og kanskje farlig jobb med å rygge ut igjen, sier Engan Aasen. – Det er forståelig at mange tenker praktisk ved at bagasjerommet skal være mer tilgjengelig, men det er mye mer oversiktlig å kjøre forsiktig ut med fronten først når du skal hjem igjen, legger hun til.

Når du parkerer - tenk heller at det skal være litt plass igjen bak bilen, slik at du enkelt får inn posene med julegavene i bagasjerommet når du er ferdig med å handle.