Ikke kjør med flip-flops til stranda

Det er viktig å velge riktig fottøy til bilturen uansett om den er kort eller lang. - På sommerstid er det mange som velger flip-flops eller sandaler når de skal kjøre til stranda. Det er ikke bra for trafikksikkerheten. Dårlig fottøy gir liten kontakt med pedalene og kan henge fast i gulvmattene, sier Ingunn Handagard, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange tenker nok ikke over skovalget når de setter seg inn i en bil eller tenker, men dårlig fottøy kan henge fast i gulvmattene – slik at skoen ikke følger med fra gass til brems i det øyeblikket det skjer noe. (Foto: NAF)

Fottøy som gjør at du ikke har en konstant, trygg og rask kontakt med pedalene svekker dine egenskaper som sjåfør og kan få store konsekvenser. I det øyeblikket det skjer noe er det viktig at skoen følger med fra gass til brems - om skoen ikke gjør det, kan den henge fast i gulvmattene eller pedalene.

- Vi oppfordrer alle til å ha ett par gode sko liggende bak i bilen og bytte til disse, sier Handagard.

Hun råder alle til å bruke sunn fornuft og tenke seg om før de setter seg bak rattet. Det å skifte sko tar bare noen få sekunder, noe alle bør ta seg tid til før de starter motoren. Det er heller ikke noe godt alternativ å kjøre barbent. Selv en liten stein kan utløse refleksen hvor du trekker til deg foten, i stedet for å trykke den normalt ned.

- Gode kjøresko er flate, har elastisk såle og sitter tett og godt rundt foten, avslutter Ingunn Handagard.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.