Ikke glem gavene i bilen

22.12.2015 11:12 | Frende Forsikring

- Det er fort gjort å få knust en rute og bli frastjålet alle julegavene.

- Det er fort gjort å få knust en rute og bli frastjålet alle julegavene, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef motor, Frende Forsikring.

Det sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef motor i Frende Forsikring. Hvert år får forsikringsselskapet meldinger om bilinnbrudd der gaver blir stjålet.

- Spesielt utsatt er du om du parkerer på et sted der det ferdes lite folk, og alle handleposene er synlig fra utsiden, sier Ytre-Hauge.

Stress ingen unnskyldning
De siste hektiske handledagene før jul er neppe bilinnbrudd folk tenker mest på. Dermed hender det verdifulle gjenstander blir liggende i bilen lenger enn de burde, eller at bildøren blir stående åpen.

- Prøv å skjule varene i bagasjerommet eller under bagasjetrekk, om du har. Kjør hjemom med posene underveis, og parker på steder der det er lyst og mye folk, sier Roger Ytre-Hauge.

En innbruddstyv bruker ikke mange sekunder på å ta seg inn i en bil, og kan like gjerne la seg friste av bugnende poser eller en innpakket gave, som av en tom veske, innholdet vet de jo ikke på forhånd.

- Jeg skulle bare inn og levere en gave! Det er dessverre ingen gyldig unnskyldning for å bryte sikkerhetsforskriftene i forsikringsavtalen din, sier Ytre-Hauge.

Lukk og lås
Forsikringsavtalen din krever at bilen skal låses og vinduer lukkes når det ikke er noen i bilen. Nøkkelen skal holdes utilgjengelig for uvedkommende.

- Det står også at du skal oppbevare personlig løsøre i låst bagasjerom eller takboks, opplyser Ytre-Hauge.

Forsikringsselskapene krever også at du aldri skal etterlate verdigjenstander i bilen, det kan være smykker, klokker, elektroniske apparater eller musikkinstrumenter.

- Det kan bety at hvis du får frastjålet en Xbox, TV eller andre dyre gjenstander mens bilen står parkert utenfor butikken, så risikerer du at selskapene reduserer erstatningen din.

I fjor ble det utbetalt cirka 80 millioner kroner i erstatning til bileiere som hadde innbrudd i bilen, ifølge tall fra Finans Norge.
I tillegg til tapet av det som blir stjålet, kan bilinnbrudd også gjøre stor skade på selve bilen.