Ikke glem brannsikringen på hytta

18.2.2016 09:52 | Sector Alarm

Vinterferien står for døren og mange nordmenn reiser på fjellet. Husk at brannsikring er like viktig på hytta som hjemme. Ved årsskiftet kom det nye krav til brannsikring som også gjelder for fritidsboliger. Alle boliger skal nå ha en brannvarsler per etasje. Det er også et krav om at alarmen skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom når alle dører er lukket. *

Foto: Espen Haagensen / NTB scanpix / NTB scanpix

Sjekk brannsikringen

Uansett om du eier eller leier fritidsboligen anbefaler vi en sjekk av røykvarsleren og av slukkeutstyret. Ta dine forholdsregler og sjekk røykvarsleren og sjekk også at slukkemiddelet på hytta er i orden, sier kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad. –Brannsikring er eiers ansvar, men det kan være smart å tenke på at noen utleiere slurver med brannsikringen. Uansett om du eier eller leier kan du med noen enkle grep sikre hytta.

Mange hytter ligger langt fra nærmeste brannstasjon og tidlig varsling er derfor helt avgjørende hvis uhellet først er ute. Men det nytter ikke å ha røykvarsler og slukkemiddel hvis det ikke fungerer.

En fjerdedel virker ikke

Bare i fjor døde 35 personer i boligbrann og så langt i år har seks personer mistet livet i boligbrann. De fleste dør i egen bolig. Mange tragiske ulykker kunne ha vært unngått om vi hadde fulgt grunnleggende og enkle råd om brannsikring. I følge brannvesenet har hele 25 prosent av alle boliger røykvarslere som ikke fungerer tilfredsstillende.

Sikring hjelper – 62 personer hjulpet ut

Har du en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon har du en røykvarsler som overvåkes og testes. I tillegg har du en brannalarm som igangsetter et reaksjonsapparat som kan være til hjelp ved redning. Bare i fjor rykket Sector Alarm ut etter å ha mottatt brannalarm og hjalp ut 62 personer som sov i røykfylte hus.

* http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Brannvern/Fastsettelse-av-forskrift-om-brannforebygging/

Sector Alarms tips for brannsikker vinterferie:

• Sjekk røykvarsleren og slukkeutstyret
  • Fjern brennbare materialer som ligger i nærheten av den åpne peisen
  • Forlat aldri komfyren under matlaging
  • Sjekk at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er slått av
  • Sjekk at levende lys er slukket
  • Sjekk at ingen varmeovner er tildekket
  • Undersøk om det er svimerker eller sterk varmegang i sikringsskap
  • Se etter svimerker i ledninger, støpsler, kontakter og lamper
  • Slukk levende lys når du forlater rommet
  • Ha brannøvelser med barna i familien
  • Anskaff en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon

Foto: Espen Haagensen / NTB scanpix / NTB scanpix

Daniel Stock: Født uten ski på beina30.5.2017 18:17Pressemelding

Det heter seg at Nordmenn er født med ski på beina. Det er så visst ikke tilfelle for Vadsøgutten Daniel Stock. Nordlendingen som primært begynte å gå på ski fordi han ønsket å forbedre utholdenhet og styrke i forbindelse med crossykkelkjøringen. Etterhvert ble han bedre og bedre i skisporet. I 2007 havnet han «plutselig» på pallen under et nord-norsk mesterskap i Alta, og først fra den dagen ble det fullt fokus på langrenn.