Codan Forsikring

Ikke flere skader med el-sykkel

Del
Til tross for at el-sykler har motor, rapporteres det ikke om flere ulykker med el-sykler. – Vi har ikke flere skadesaker med el-sykler, sier Annika Persson i Codan Forsikring.
Det rapporteres ikke om flere ulykker med el-sykler enn vanlige sykler. (Foto: iStock).
Det rapporteres ikke om flere ulykker med el-sykler enn vanlige sykler. (Foto: iStock).

Ifølge nye tall fra SSB økte importen av elsykler med 42 prosent fra 2017 til 2018. I fjor ble det importert rundt 60 900 elsykler, som er 15 prosent av den totale importen av sykler.

– Når vi ser på våre skadesaker så kan vi ikke se noen sammenheng mellom bruk av el-sykkel og økt omfang av skader, sier Persson.

Kobler ut ved fart

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderte i 2018 at ulykkesrisikoen for syklister ikke vil øke som følge av flere el-sykler.

– I Norge kobles el-motoren ut når man sykler fortere enn 25 km/t, så det er ikke nødvendigvis noe problem at elsykler går fortere enn andre sykler. Hovedforskjellen er at det er mye lettere å tråkke i oppoverbakker og at man kan sykle lengre uten å bli sliten. Ellers oppfører en el-sykkel seg stort sett som en vanlig sykkel, og du trenger ikke noe spesiell øvelse for å bruke den, sier Persson.

En tidligere undersøkelse fra Codan Forsikring viste at én av fire hadde syklet med promille.

 – Å sykle med promille er ikke smart, og skjer det alvorlige ulykker kan du bli holdt ansvarlig, siden du har oppført deg uansvarlig. Det gjelder for alle typer sykler, sier Persson.

Salget eksplodert

Ifølge Cycleurope, en av Europas største produsenter av sykler, har salget av el-sykler eksplodert de siste årene.
 
– I Norge selger vi dobbelt så mange el-sykler enn bare for to år siden, og interessen er økende. Vi ser nå en trend at arbeidsplasser ønsker å tilby de ansatte å lease el-sykler, sier Lars Nordberg, sjef i Cycleurope Norge. 
 
– Sammenligner vi oss med Sverige og Danmark, er andelen el-sykler høyest i Norge, sier Nordberg.

Kontakter

Bilder

Det rapporteres ikke om flere ulykker med el-sykler enn vanlige sykler. (Foto: iStock).
Det rapporteres ikke om flere ulykker med el-sykler enn vanlige sykler. (Foto: iStock).
Last ned bilde
– Når vi ser på våre skadesaker så kan vi ikke se noen sammenheng mellom bruk av el-sykkel og økt omfang av skader, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring. (Foto: Katrine Lunke).
– Når vi ser på våre skadesaker så kan vi ikke se noen sammenheng mellom bruk av el-sykkel og økt omfang av skader, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring. (Foto: Katrine Lunke).
Last ned bilde

Om Codan Forsikring

Codan Forsikring
Codan Forsikring
Verkstedveien 3
0277 Oslo

06300http://www.codanforsikring.no

Codan Forsikring er en totalleverandør av skadeforsikringer til privatpersoner og næringsliv i Norge. Vi selger forsikringer innen primærområdene bil, hus, innbo og reise. Innenfor næring dekker Codan Forsikring hele bedriftens forsikringsbehov.

I Norge er vi 250 ansatte og ledes av Stefan Langva, Administrerende direktør.

Sammen med Trygg-Hansa i Sverige og Codan i Danmark er vi et av Skandinavias største forsikringsselskap. Codan eies av RSA Group, ett av verdens ledende multinasjonale forsikringsselskaper med 9 millioner kunder i mer enn 100 land.

Følg pressemeldinger fra Codan Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Codan Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Codan Forsikring

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye