Ikke flere risikospillere i Norge

9.6.2016 10:52 | Mediamenn AS

Antall mennesker som er i faresonen for å utvikle spillavhengighet i Norge, har ikke økt etter 2013. Det er konklusjonen i en fersk befolkningsrapport fra Lotteritilsynet. - Svært gledelig at virkeligheten er annerledes enn myten, sier Stian Røsvik Bjørstad i ComeOn!

- Hensynet til de spillavhengige vil alltid være viktigst. Derfor er det betryggende å se at antall risikospillere ikke har økt i Norge de siste årene, sier Stian Røsvik Bjørstad, talsmann for spillelskapet ComeOn!

Torsdag formiddag presenterte Lotteritilsynet en ny befolkningsrapport om omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge. Forrige gang en liknende rapport kom, var i 2013.

Tallene viser at antall nordmenn klassifisert som såkalte "risikospillere" - mennesker som er i faresonene for å utvikle spillavhengighet - er svært stabilt.

- Vi anslår at ca. 122 000 nordmenn er å regne for modersate risikospillere eller problemspillere. Der på omtrent samme nivå som forrige befolningsundersøkelse i 2013, sier direktør i Lotteritilsynet Atle Hamar.

- Utenlandske spillselskaper blir med jevne mellomrom beskyldt for å skape større spillavhengighet. I ComeOn! har vi fra dag èn vært klare på at vernet av risikospillere er det viktigste for oss. Det er en myte at vi ønsker å profitere på de som har et usunt forhold til spill. Det er veldig bra å få vitenskaplige, håndfaste bevis på at virkeligheten er annerledes, uttaler Røsvik Bjørstad i ComeOn!

Selv om han gleder seg over at det ikke er noen økning i antall risikospillere, poengterer Røsvik Bjørstad at av tallet på 122 000, er det i realiteten drøyt 10 000 som blir klassifisert som potensielle problemspillere av Universitet i Bergen (som har utført befolkningsundersøkelsen på vegne av Lotteritilsynet).

Senere i år kommer en stortingsmelding som tar for seg fremtidens spillpolitikk i Norge. Et sentralt punkt der vil være om Norsk Tipping fortsatt skal ha monopol på pengespill i Norge, eller om man ønsker å gå mot et lisenssystem der andre operatører også slippes til på det norske markedet.

Røsvik Bjørstad er overbevist om at vernet av risikospillere vil få enda bedre kår under et lisensregime.

- Ved en lisens vil norske myndigheter ha mulighet til å innføre felles rutiner for kontroll av spilladferd på tvers av selskapene. Det vil være et virkig verktøy i å bekjempe spillavhengighet ytterligere. Med dagens ordning er en slik ordning i praksis umulig.

For ytterligere kommentarer, vennligst kontakt:

Stian Røsvik Bjørstad
Talsmann, ComeOn!

Om Mediamenn AS

Mediamenn AS
Karl Johansgate 25

(+47) 932 67 493http://mediamenn.no

Mediamenn er et kommunikasjonsbyrå med hovedfokus på strategisk rådgiving, PR og innholdsproduksjon. Vår filosofi er å skape kommunikasjonsløsninger som engasjerer dine målgrupper. Den tanken gjennomsyrer alt vi gjør.

I en verden der kampen om oppmerksomhet er tøffere enn noensinne, vet vi at fremtiden tilhører merkevarer som klarer å levere engasjerende innhold på målgruppenes egne premisser. Derfor planlegger, lager og drifter vi magasiner, nettsider, blogger og sosiale mediekanaler for våre kunder. Samtidig tilbyr vi tjenester innen strategisk og operativ kommunikasjon. Herunder rådgivning, medietrening og krisehåndtering.

Fordi vi vet at alle har en historie å fortelle.

Følg saker fra Mediamenn AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mediamenn AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mediamenn AS