Ikke flere risikospillere i Norge

Antall mennesker som er i faresonen for å utvikle spillavhengighet i Norge, har ikke økt etter 2013. Det er konklusjonen i en fersk befolkningsrapport fra Lotteritilsynet. - Svært gledelig at virkeligheten er annerledes enn myten, sier Stian Røsvik Bjørstad i ComeOn!

- Hensynet til de spillavhengige vil alltid være viktigst. Derfor er det betryggende å se at antall risikospillere ikke har økt i Norge de siste årene, sier Stian Røsvik Bjørstad, talsmann for spillelskapet ComeOn!

Torsdag formiddag presenterte Lotteritilsynet en ny befolkningsrapport om omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge. Forrige gang en liknende rapport kom, var i 2013.

Tallene viser at antall nordmenn klassifisert som såkalte "risikospillere" - mennesker som er i faresonene for å utvikle spillavhengighet - er svært stabilt.

- Vi anslår at ca. 122 000 nordmenn er å regne for modersate risikospillere eller problemspillere. Der på omtrent samme nivå som forrige befolningsundersøkelse i 2013, sier direktør i Lotteritilsynet Atle Hamar.

- Utenlandske spillselskaper blir med jevne mellomrom beskyldt for å skape større spillavhengighet. I ComeOn! har vi fra dag èn vært klare på at vernet av risikospillere er det viktigste for oss. Det er en myte at vi ønsker å profitere på de som har et usunt forhold til spill. Det er veldig bra å få vitenskaplige, håndfaste bevis på at virkeligheten er annerledes, uttaler Røsvik Bjørstad i ComeOn!

Selv om han gleder seg over at det ikke er noen økning i antall risikospillere, poengterer Røsvik Bjørstad at av tallet på 122 000, er det i realiteten drøyt 10 000 som blir klassifisert som potensielle problemspillere av Universitet i Bergen (som har utført befolkningsundersøkelsen på vegne av Lotteritilsynet).

Senere i år kommer en stortingsmelding som tar for seg fremtidens spillpolitikk i Norge. Et sentralt punkt der vil være om Norsk Tipping fortsatt skal ha monopol på pengespill i Norge, eller om man ønsker å gå mot et lisenssystem der andre operatører også slippes til på det norske markedet.

Røsvik Bjørstad er overbevist om at vernet av risikospillere vil få enda bedre kår under et lisensregime.

- Ved en lisens vil norske myndigheter ha mulighet til å innføre felles rutiner for kontroll av spilladferd på tvers av selskapene. Det vil være et virkig verktøy i å bekjempe spillavhengighet ytterligere. Med dagens ordning er en slik ordning i praksis umulig.

For ytterligere kommentarer, vennligst kontakt:

Stian Røsvik Bjørstad
Talsmann, ComeOn!

(+47) 951 54 561

Om Goodwill

Goodwill
Biskop Gunnerus gate 14

(+47) 932 67 493http://gwill.no

Goodwill er et PR- og kommunikasjonsbyrå med spesialkompetanse på strategisk rådgiving og prosjektledelse.Vi tilbyr strategiske- og operative kommunikasjonsløsninger for næringsliv, organisasjoner og institusjoner. Gjennom utvikling av strategier og operativ oppfølging, fremmer vi våre oppdragsgiveres interesser i markedet, media og opp mot politiske beslutninger.

Følg pressemeldinger fra Goodwill

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Goodwill på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Goodwill