Ikke fått sommerjobb ennå? Slapp av, det er fortsatt håp.

Mange har fått sommerjobb, og har nå startet i jobben. Hva da med alle de som virkelig ønsker å jobbe, som kanskje trenger pengene sårt, men som ikke har fått napp. Er løpet kjørt eller er det fortsatt mulig å finne seg en jobb i sommer?

Mange bedrifter trenger ekstrahjelp på kort varsel, det kan være pga. sykdom eller uventet stor arbeidsmengde, så det er fortsatt håp! Her er tipsene for deg som er lovlig sent ute:

1. Vær fleksibel
Det er viktig å være fleksibel og spesielt være villig til å jobbe i juli, som er da de fleste har behov for vikarer. Mange vil ha sommerjobb som er relevant opp mot det de studerer, og det er mange som ønsker seg en jobb i butikk. Her er det så mange om beinet at det blir ekstremt vanskelig nå.

– Det er færre som vil ha jobb innen transport og logistikk enn tidligere. Der sliter vi med å få tak i nok folk, så det er fullt mulig å fortsatt få sommerjobb sier Bjørn Wiik, regiondirektør Nord i Adecco. – Mange svensker har valgt å reise hjem, noe som gjør at det er økt etterspørsel etter personer innen restaurant og servering også, mener Wiik.

Husk, all jobberfaring er verdifull og bygger CV!

2. Bruk nettverket ditt
Mange får jobb gjennom venner, familie eller bekjente. Kanskje har en venn av moren din behov i butikken hun driver? Eller kanskje håndballtreneren din vet om behov på sin arbeidsplass? Du kjenner garantert flere enn du tror, så bruk nettverket aktivt for å høre om muligheter. Bruk også sosiale medier for å komme i kontakt med riktige personer, og annonser gjerne at du leter etter sommerjobb.
– Legg ut en post på sosiale medier om at du ønsker sommerjobb. I tillegg, spør venner og familie om det er noen behov der de jobber. Det dukker ofte opp muligheter om man tør å ta initiativ, sier Wiik.

3. Bruk tid på søknaden
Finn.no rapporterer om rekordmange som søker på sommerjobb i år, en økning på 30 % fra 2016. Da er det lurt å bruke ekstra god tid på søknaden for å skille seg ut.
– Hva er det med deg som gjør deg spesiell, hva er dine positive sider? Har du erfaring som er relevant å få med? De aller fleste synes dette er vanskelig, men her må du tørre å skryte av deg selv, forteller Wiik.

Du finner gode tips om hvordan skrive en god CV og søknad her.

4. Gå innom
Det kan oppstå sykdom i sommer, eller kanskje en arbeidsgiver ser at de har et større behov enn antatt. Dersom du da går innom med et stort smil og en CV, kan muligheter åpne seg. – Vær på, og oppsøk bedrifter om det er mulig. Mange bedrifter får ofte over 100 søkere på bare én sommerjobb, så det å skille seg ut ved å komme innom kan være veldig smart,, sier Wiik. Et annet tips er å følge bedrifter i sosiale medier og presentere deg der.

5. Bruk bemanningsselskaper
Mange melder akutte behov for vikarer til bemanningsselskaper i sommer. Registrer CV-en din på nettsidene. Følg med på sider som adecco.no og se om det dukker opp noe. – Jeg anbefaler å søke på alle jobber som er relevant. Ring lokalkontorene også og sjekk muligheter. Det er ikke alltid hasteoppdrag blir lagt ut som ledige stillinger, forteller Bjørn Wiik.

6. Småjobber
Det er fullt mulig å ta småjobber skattefritt. På Finn Småjobber kan privatpersoner legge ut ulike oppdrag. Det kan være alt fra å beise terrassen, henge opp bilder eller lufte hunden. – Dette er en fantastisk mulighet for deg som trenger noen ekstra kroner i sommer og som er villig til å gjøre litt ulike ting. Kanskje kan du ta noen småjobber der du er på sommerferie? – råder Bjørn Wiik.

7. Jobb frivillig
Får du ikke betalt jobb i sommer kan det være nyttig å jobbe frivillig. Da får du verdifull arbeidserfaring som gjør det lettere å få jobb neste sommer. I tillegg får du et større nettverk. – Å jobbe frivillig vil gi deg gode referanser som du kan bruke når du søker ny jobb. Det er ikke bare betalt jobb som teller. Her har du mulighet til å vise at du bryr deg og har bein i nesen, sier Wiik.

8. Skaff deg deltidsjobb i stedet
Selv om sommerjobben skulle glippe i år kan du likevel få den erfaringen du trenger. Bruk litt tid i sommer til å skaffe deg en deltidsjobb til høsten. – Deltidsjobb er vel så bra som en sommerjobb. Det viktigste er at du skaffer deg erfaring, ikke når på året du jobber, sier Wiik avslutningsvis.

Lykke til!