Ikke et kompetanseløft i barnevernet

Regjeringen foreslår 20 millioner til å utvikle kompetansen i barnevernet. - Men 20 millioner utgjør ikke noe kompetanseløft når pengene skal benyttes til videreutdanninger, utvikling av kompetanse i undersøkelsesarbeid og veiledningskompetanse fordelt på 5000 ansatte. Det utgjør om lag 4000 per ansatt, sier Anne Grønsund, leder av Barnevernspedagogene i Akademikerforbundet (BiA), i Unio.

Anne Grønsund.

Ifølge Grønsund har innretningen av tiltaket et riktig og viktig fokus på kjerneoppgavene i barnevernet.
- Det er nødvendig å satse på utvikling av kompetanse for å styrke vern av barn. Men 20 millioner utgjør ikke noe kompetanseløft når pengene skal fordeles til om lag 300 barneverntjenester, eller sagt på en annen måte, 5000 ansatte. Det utgjør om lag 4000 kr pr ansatt. Dette er langt unna å svare på det reelle behovet kommunene har, sier hun.
- Det avgjørende er også at kommunene får en faktisk mulighet til å delta i denne utviklingen. Det fremstår uklart hva det faktisk vil koste for kommunene å benytte seg av tiltakene, legger hun til.
Lederen av Barnevernspedagogene i Akademikerforbundet mener kompetansehevingstilbud må være nært og tilgjengelig og at det bør foreligge gode strukturer for implementering om tiltakene ikke bare skal bli forbigående.
- Det er ute i kommunene utviklingen må skje derfor er det avgjørende at det satses ytterligere på utdanning og kompetanse. 20 millioner utgjør ingen reel satsning på kompetanse. Men er en innrømmelse av at det er behov for å sette

Anne Grønsund.