Ikke bli dieselhysterisk

18.1.2017 11:09 | NAF

Dieselforbud i Oslo og restriksjoner i andre storbyer, må ikke skremme folk fra å kjøre dieselbil i distriktene. – Dette er et storbyproblem, og man må ikke selge dieselbilen sin om man ikke kjører til en av storbyene daglig. Faktisk er diesel bedre enn bensin på bygda, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Dieselbil er fortsatt et godt alternativ i distriktene. Slipper ut mindre CO2 enn bensin. (FOTO: NAF)

NAF har fått mange henvendelser fra urolige medlemmer fra hele landet de siste dagene. De lurer på om de nå må selge dieselbilen sin.

– Frykten er at det å ha dieselbil vil bli problematisk, og uroen er stor for at prisen de vil få dersom de selger bilen vil være dårlig, sier Sagedal.

Dieselbiler slipper ut mer nitrogenoksider (NOx) enn bensinbiler. Høye konsentrasjoner av NOx skaper dårlig luftkvalitet i byene, og kan føre til helseplager. Bensinbiler har imidlertid i snitt et høyere utslipp av klimagassen CO₂.  Det er denne forskjellen mellom klimautslipp (CO2) og lokale utslipp (NOx) som er vanskelig å forstå.

– Mange tror at dieselbil er stemplet som versting på alt, men vi bor i et land med store forskjeller mellom by og distrikt. Det som er et problem i Oslo og Bergen, er ikke nødvendigvis et problem i resten av landet. Det gjelder også drivstoff- og bilvalg, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Derfor råder NAF dieselbileiere som bor steder der det er nødvendig å kjøre lengre distanser i hverdagen, til å beholde dieselbilen.