IKEA vil inn i Oslo sentrum

IKEA leter nå etter et lokale sentralt i Oslo. IKEA kan åpne innenfor Ring 3 allerede før 1. september neste år.
Jan Christian Thommesen er kommunikasjonssjef i IKEA. (Foto: IKEA)

IKEA Norge er med på et globalt pilotprosjekt for å teste ut potensialet for et nytt konsept som heter «IKEA service & pick-up point». Det er en hybrid av et varehus og en nettbutikk. I juni åpnet et av verdens første IKEA service & pick-up points i Tromsø. I januar står Ålesund for tur. Nå leter IKEA etter et lokale sentralt i Oslo. Målet i Norge er å tredoble netthandelen på fem år.

- I IKEA jobber vi hele tiden for å bli mer tilgjengelig for kundene våre. Mange som bor sentralt i Oslo har ikke bil, og foretrekker å handle i nærområdet eller på nett. Samtidig ønsker IKEA å øke kapasiteten til varehusene på Furuset og Slependen. Vi jobber med en løsning for begge varehusene, men det kan ta tid. IKEA Furuset trenger avlastning nå. Vi ser at et IKEA service & pick-up point sentralt i Oslo er veien å gå, sier kommunikasjonssjef i IKEA Jan Christian Thommesen.

Nye handlemønstre

I 1963 etablerte IKEA seg i Norge, som den første lokasjonen utenfor Älmhult i Sverige. Om konseptet ville lykkes i Norge, så ville man lykkes hvor som helst, var mantraet den gangen. Og vi vet alle hvordan det gikk. En sentral del av ekspansjonsfilosofien var å bygge varehus utenfor de store byene. Nye handlemønstre og høyere krav fra kundene gjør at IKEA nå endrer suksessoppskriften.

IKEA service & pick-up point gjør det enklere å handle på nett. Det er en vareutlevering og et utstillingsrom for IKEAs største produktgrupper som kjøkken, soverom og bad. Der får du hjelp til å planlegge, bestille og hente produkter som du kjøper på IKEAs nettbutikk.

Haster

Hvis IKEA finner et passende lokale i tide, kan det bli IKEA service & pick-up point i Oslo før neste sommer. Men det haster. Det globale pilotprosjektet avsluttes 1. september 2016. Derfor jobber IKEA på spreng med å finne et lokale i tide.

- Vi har vært og sett på mange lokaler, men har ikke funnet noen som treffer blink foreløpig. Lokalet må være sentralt plassert, minst 2000 kvadratmeter med utstillingsrom og lager i ett, samt parkeringsplasser og en lasterampe. Et slikt lokale er krevende å finne sentralt i Oslo, sier Jan Christian Thommesen.

Han tror IKEA kommer til en sentral plass Oslo før eller siden, selv om de ikke skulle rekke å bli med på pilotprosjektet.

- Handlemønstrene har endret seg, og vi ser at et IKEA service & pick-up point sentralt i Oslo definitivt er veien å gå. Vi håper at vi kan åpne allerede neste år, fortsetter Thommesen.

Jan Christian Thommesen

Kommunikasjonssjef i IKEA

E-post: jan.thommesen@ikea.com

Mob.: +47 918 21 387